日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT110/AT110AT110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『後撰和歌集』の贈答歌を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
" Gosen-wakashu" (" Gosen-shu") is the second imperial anthology following "Kokin-wakashu". " Gosen-shu" is unique in that it contains many personnel poems in the seasonal section, a high proportion of poems by female poets, and captions that resemble poetry tales. In particular, the number of gift poems is overwhelmingly greater than in other imperial anthologies. The aim of this exercise is to understand the role of waka poetry as a tool for social interaction in aristocratic society through a close reading of the gift poems in the miscellaneous section of " Gosen-shu". It also aims to develop skills in the study of waka poetry, such as the use of materials and methods of reading.
The first and second sessions provide an overview of the work and the methods of research and presentation.From the third session onwards, presentations will be made by the person in charge and discussed by all. There are a number of commentaries and studies on " Gosen-shu", including ancient commentaries. The presenters will present their analyses and interpretations of their assigned passages with their own awareness of the issues while referring to these commentaries. Through discussion in the whole group, we would like to deepen the reading comprehension.
1 | 『後撰和歌集』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の担当回以外でも、毎回下読みを行い問題意識をもって授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討論への貢献度・ディスカッションへのコメント投稿(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは用いない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で参考文献一覧を配布する。 |
授業は原則として対面による演習形式で行う。発表資料やコメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。
『後撰和歌集』は、『古今和歌集』に続く第二勅撰集である。同集は、四季部にも人事詠が多い、女流歌人の歌の割合が高い、歌物語のような詞書が見られるなど特異な性格を持つ。なかでも贈答歌の多さは他の勅撰集を圧倒している。本演習は、『後撰集』雑部の贈答歌を精読することにより、貴族社会における社交の道具としての和歌のあり方を理解することを目標とする。また、資料の使い方、読解の方法など、和歌研究の技術を身に付けることを目指す。
" Gosen-wakashu" (" Gosen-shu") is the second imperial anthology following "Kokin-wakashu". " Gosen-shu" is unique in that it contains many personnel poems in the seasonal section, a high proportion of poems by female poets, and captions that resemble poetry tales. In particular, the number of gift poems is overwhelmingly greater than in other imperial anthologies. The aim of this exercise is to understand the role of waka poetry as a tool for social interaction in aristocratic society through a close reading of the gift poems in the miscellaneous section of " Gosen-shu". It also aims to develop skills in the study of waka poetry, such as the use of materials and methods of reading.
初回と2回目に作品の概要と調査・発表の方法を説明する。3回目以降は、担当者による発表と全員での討議を行う。『後撰集』は古注釈を含め複数の注釈書があり研究も多い。発表者は、それらを参照しつつ、自分なりの問題意識を持って担当箇所を分析・解釈して発表する。全体での討議を通して、読解を深めていきたい。
The first and second sessions provide an overview of the work and the methods of research and presentation.From the third session onwards, presentations will be made by the person in charge and discussed by all. There are a number of commentaries and studies on " Gosen-shu", including ancient commentaries. The presenters will present their analyses and interpretations of their assigned passages with their own awareness of the issues while referring to these commentaries. Through discussion in the whole group, we would like to deepen the reading comprehension.
1 | 『後撰和歌集』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の担当回以外でも、毎回下読みを行い問題意識をもって授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討論への貢献度・ディスカッションへのコメント投稿(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは用いない。 |
その他 (Others) | |||||
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初回の授業で参考文献一覧を配布する。 |
授業は原則として対面による演習形式で行う。発表資料やコメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。