日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT114/AT114AT114 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
荻生徂徠の漢詩精読 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Develop the ability to analyze the Chinese poetry composed by Ogyu Sorai, the leader of the learning of ancient texts and words in the early modern Japan, based on the rules of modern style poetry, ancient Chinese language, and the authority of the expression.
After an overview of the literary and ideological significance of the learning of ancient texts and words in the early modern Japan, students will analyze and present on the poetry of its leader, Ogyu Sorai, followed by a question-and-answer session and discussion.
1 | イントロダクション 授業概要と評価の方法 |
2 | 発表方法の指南 |
3 | 古文辞学派と荻生徂徠 |
4 | 学生発表と質疑応答① |
5 | 学生発表と質疑応答② |
6 | 学生発表と質疑応答③ |
7 | 学生発表と質疑応答④ |
8 | 学生発表と質疑応答⑤ |
9 | 学生発表と質疑応答⑥ |
10 | 学生発表と質疑応答⑦ |
11 | 学生発表と質疑応答⑧ |
12 | 学生発表と質疑応答⑨ |
13 | 学生発表と質疑応答⑩ |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当者を決めて発表していただきますが、担当者以外の学生も当該授業で読む範囲をしっかり予習しておき、議論に参加する準備をすることが求められます。
発表後は、演習内での指摘を踏まえて、発表レジュメをブラッシュアップして、最終レポートに備えてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 発表準備(40%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小川環樹 | 『唐詩概説』 | 岩波書店 | 2005 | 9784003810910 |
2 | 狩野直喜 | 『漢文研究法: 中国学入門講義』 | 平凡社 | 2018 | 9784582808902 |
近世日本古文辞学派の領袖である荻生徂徠の作った漢詩を、近体詩のルール・古代中国語の語法・表現の典拠を踏まえて分析する能力を養う。
Develop the ability to analyze the Chinese poetry composed by Ogyu Sorai, the leader of the learning of ancient texts and words in the early modern Japan, based on the rules of modern style poetry, ancient Chinese language, and the authority of the expression.
日本古文辞学派の文学的・思想的な意義を概観した上で、その領袖である荻生徂徠の作詩に関して学生が分析、発表し、全体での質疑応答、ディスカッションを行う。
After an overview of the literary and ideological significance of the learning of ancient texts and words in the early modern Japan, students will analyze and present on the poetry of its leader, Ogyu Sorai, followed by a question-and-answer session and discussion.
1 | イントロダクション 授業概要と評価の方法 |
2 | 発表方法の指南 |
3 | 古文辞学派と荻生徂徠 |
4 | 学生発表と質疑応答① |
5 | 学生発表と質疑応答② |
6 | 学生発表と質疑応答③ |
7 | 学生発表と質疑応答④ |
8 | 学生発表と質疑応答⑤ |
9 | 学生発表と質疑応答⑥ |
10 | 学生発表と質疑応答⑦ |
11 | 学生発表と質疑応答⑧ |
12 | 学生発表と質疑応答⑨ |
13 | 学生発表と質疑応答⑩ |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当者を決めて発表していただきますが、担当者以外の学生も当該授業で読む範囲をしっかり予習しておき、議論に参加する準備をすることが求められます。
発表後は、演習内での指摘を踏まえて、発表レジュメをブラッシュアップして、最終レポートに備えてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 発表準備(40%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小川環樹 | 『唐詩概説』 | 岩波書店 | 2005 | 9784003810910 |
2 | 狩野直喜 | 『漢文研究法: 中国学入門講義』 | 平凡社 | 2018 | 9784582808902 |