日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AT116
Theme・Subtitle 近世辞書『倭訓栞』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number JAL2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) Be able to deciphering of running-form characters.
(2) Be able to apply basic knowledge of Japanese linguistics to sentence analysis.
(3) To learn how to handle and consider literature materials.
(4) Be able to actively engage in academic discussions.

【Course Contents】

In this course, we will read the Japanese dictionary “Wakun no Shiori," which was written in the mid-Edo period. First, we will learn about the approach to dictionary research and the overview of “Wakun no Shiori." Then, we will critically examine its content from a modern perspective. Since we will be deciphering books from the Edo period, we will also study the basics of cursive script, but that is not the main focus. Instead, we will investigate and discuss the content written in the dictionary, the ingenuity seen in the word explanations, the cited examples, and the influence of its structure on other dictionaries.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 資料概説及び課題の確認、辞書史概説
3 発表見本
4 担当者による発表と討議(1)
5 担当者による発表と討議(2)
6 担当者による発表と討議(3)
7 担当者による発表と討議(4)
8 担当者による発表と討議(5)
9 担当者による発表と討議(6)
10 担当者による発表と討議(7)
11 担当者による発表と討議(8)
12 担当者による発表と討議(9)
13 担当者による発表と討議(10)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表者以外の受講生は、崩し字を解読した上で、日本語学的にポイントとなりそうな個所を明確にして臨むこと。その際、日本語学の知識を復習しておくこと。(通常予習復習各1時間程度、発表者は相応の時間をかけて準備を行うことになる。)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表内容(40%)
討議への参加状況(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを配布するが、適宜、国会図書館デジタルコレクション(https://dl.ndl.go.jp)を利用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 沖森卓也他編 『図説 日本の辞書』 おうふう 2008 9784273035075
2 尾崎知光編 『和訓栞 : 大綱 勉誠社 1984 9784585102212

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・履修段階で崩し字が読めなくても問題ない。
・国語辞書に興味があり、その語釈の工夫や用例の意味、歴史的なつながりなどを思索することが求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPCやタブレット端末があると、授業中にインターネット上の資料等と参照できるため便利である。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】