日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT118/AT118AT118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
格助詞について考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By thinking about the function of case particle in sentences, students can deepen their understanding of case particle.
Focusing mainly on verb sentences, we will consider "the role of case particles," "usage of case particles," and "comparison of case particle expressions."
Case particles, unlike English prepositions, have no meaning by themselves. By being added to nouns, it represents a role. Nouns alone cannot be incorporated into sentences as information. Particles are necessary to informatize nouns, and which particle to use depends on the verb. In this way, it is essential to think of nouns and verbs when considering case particles, so nouns and verbs are also treated together.
1 | ガイダンス |
2 | 格助詞について |
3 | 発表1 |
4 | 発表2 |
5 | 発表3 |
6 | 発表4 |
7 | 発表5 |
8 | 発表6 |
9 | 発表7 |
10 | 発表8 |
11 | 発表9 |
12 | 発表10 |
13 | 発表11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:毎回のテーマに関する基礎的なこと(辞書の意味記述など)は調べておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) 討論への参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
文の中での格助詞の働きを考えることを通して格助詞についての理解を深める。
By thinking about the function of case particle in sentences, students can deepen their understanding of case particle.
主に動詞文を取り上げて、「格助詞の役割」「格助詞の用法」「格助詞表現比較」などについて考える。
格助詞は、英語の前置詞と違って単独では意味を持たない。名詞に付加されることで、役割を表すことになる。名詞も単独では情報として文に取り込むことができない。名詞を情報化するためには助詞が必要で、どの助詞を使うかは動詞によって決まる。このように、格助詞を考える上で名詞と動詞を考えることは必須不可欠なので、名詞と動詞についても合わせて取り扱う。
Focusing mainly on verb sentences, we will consider "the role of case particles," "usage of case particles," and "comparison of case particle expressions."
Case particles, unlike English prepositions, have no meaning by themselves. By being added to nouns, it represents a role. Nouns alone cannot be incorporated into sentences as information. Particles are necessary to informatize nouns, and which particle to use depends on the verb. In this way, it is essential to think of nouns and verbs when considering case particles, so nouns and verbs are also treated together.
1 | ガイダンス |
2 | 格助詞について |
3 | 発表1 |
4 | 発表2 |
5 | 発表3 |
6 | 発表4 |
7 | 発表5 |
8 | 発表6 |
9 | 発表7 |
10 | 発表8 |
11 | 発表9 |
12 | 発表10 |
13 | 発表11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:毎回のテーマに関する基礎的なこと(辞書の意味記述など)は調べておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) 討論への参加度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None