日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT118/AT118AT118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
天草版平家物語を国語学的に読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will focus on Feiqe no monongatari(1592, Amacusa), a literary work from the Jesuit mission press (Kirishitan ban) that was used as a textbook in the Collegio, similar to the Esopo no fabulas. Through a linguistic analysis of this work, the course aims to achieve the following objectives:
1 To continue from the spring semester, by understanding the historical background of the compilation of Kirishitan documents and their characteristics as resources.
2 To continue from the spring semester, by learning methods for reading Kirishitan documents, including the procedures and points of caution necessary for their interpretation.
3 To continue from the spring semester, by further exploring the linguistic significance and unique features of Kirishitan documents.
4 To conduct a comparative analysis with the original source, Heike Monogatari, and examine the descriptions in the attached vocabulary collections, aiming to explore the characteristics and editorial innovations of the Feiqe no monongatari, while deepening our understanding of Jesuit approaches to Japanese language learning.
The Amacusa edition of Feiqe no monongatari (held by the British Library) is a literary work from the Jesuit mission press (Kirishitan ban), bound together with the Esopo no fabulas and Kinkushu.
In this course, we will analyze the Feiqe no monongatari from a linguistic perspective, dividing sections among presenters to understand its unique features. Participants will read and interpret their assigned sections while consulting essential resources for studying Kirishitan documents, such as dictionaries from the Jesuit mission press, contemporary lexicons, later academic studies, and relevant databases. They will also investigate and present their findings on points of interest or questions that arise during their analysis.
As part of this process, we will compare the text with its original source and examine the attached vocabulary collections, cotoba no yauarage and Nango kukai, to deepen our understanding of Jesuit approaches to Japanese language learning and their use of vocabulary. Furthermore, as in the spring semester, this course aims not only to read the Feiqe no monongatari but also to engage directly with Kirishitan documents and understand their distinctive characteristics.
1 | イントロダクション:キリシタン資料とは |
2 | 天草版平家物語について(1) |
3 | 天草版平家物語について(2) |
4 | 発表資料と発表方法 |
5 | 担当者による発表(1) |
6 | 担当者による発表(2) |
7 | 担当者による発表(3) |
8 | 担当者による発表(4) |
9 | 担当者による発表(5) |
10 | 担当者による発表(6) |
11 | 担当者による発表(7) |
12 | 担当者による発表(8) |
13 | 担当者による発表(9) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は、自身の発表に向けて担当範囲を読解し、語句の確認、先行研究での指摘の確認、調査・考察などをまとめ、レジュメを作成する。
発表者以外の参加者も、次回の発表範囲を各自で読み、議論に参加する事。発表者以外にも、発表者の発表内容への質問やコメントは勿論だが、各回の範囲の中で気になった点、疑問を抱いた点などを共有してもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(30%) 授業への主体的な参加 (リアクションペーパーの提出、質疑応答・討議への参加など)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
国立国語研究所が公開している「大英図書館蔵 天草版『平家物語』『伊曽保物語』『金句集』」の原本画像を参照する。 https://dglb01.ninjal.ac.jp/BL_amakusa/ この他、刊行されている先行研究の影印画像や翻刻も、適宜参照する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸本恵美・白井純 編 | 『キリシタン語学入門』 | 八木書店 | 2022 | 9784840622455 |
2 | 豊島正之 編 | 『キリシタンと出版』 | 八木書店 | 2013 | 9784840622073 |
3 | 江口正弘 | 『天草版平家物語全注釈』 | 新典社 | 2009 | 9784787915146 |
4 | 近藤政美 | 『天草版『平家物語』の原拠本、および語彙・語法の研究』 | 和泉書院 | 2008 | 9784757604612 |
その他 (Others) | |||||
国立国語研究所が作成・公開している「日本語史研究用テキストデータ集」の「天草版平家物語」も参考になる。 https://www2.ninjal.ac.jp/textdb_dataset/amhk/ この他、授業中に参考文献や確認するべき資料は、適宜紹介・配布する予定。 |
授業の中でコーパスやデータベース類を使用する事もある。なるべくノート PC を持参してくるようにしてほしい。
本授業では、天草版伊曽保物語と同様、コレジオで教科書として使用されていた文学書である天草版平家物語を国語学的な視点から読解する事で、次を目指す。
1 春学期に引き続き、基本的なキリシタン資料の編纂背景、資料としての特徴を知る。
2 春学期に引き続き、キリシタン資料の読み方、資料読解に必要な手順、留意点を学ぶ。
3 春学期に引き続き、キリシタン資料の国語学的な意義や特徴を知る。
4 原拠本である平家物語との比較対照や付属している語彙集の記述の調査を行う事で、天草版平家物語の特徴・編纂の工夫を考え、キリシタンの日本語学習について理解を深める。
In this course, we will focus on Feiqe no monongatari(1592, Amacusa), a literary work from the Jesuit mission press (Kirishitan ban) that was used as a textbook in the Collegio, similar to the Esopo no fabulas. Through a linguistic analysis of this work, the course aims to achieve the following objectives:
1 To continue from the spring semester, by understanding the historical background of the compilation of Kirishitan documents and their characteristics as resources.
2 To continue from the spring semester, by learning methods for reading Kirishitan documents, including the procedures and points of caution necessary for their interpretation.
3 To continue from the spring semester, by further exploring the linguistic significance and unique features of Kirishitan documents.
4 To conduct a comparative analysis with the original source, Heike Monogatari, and examine the descriptions in the attached vocabulary collections, aiming to explore the characteristics and editorial innovations of the Feiqe no monongatari, while deepening our understanding of Jesuit approaches to Japanese language learning.
天草版平家物語(大英図書館蔵)は、天草版伊曽保物語・金句集と合綴されている、キリシタン版の文学書である。
本授業では、この天草版平家物語を、発表者で分担しながら国語学的な観点から読解し、その特徴を理解する。担当範囲の内容を、キリシタン資料を読む際に必要な資料(キリシタン版の辞書類や同時代の辞書、後世の研究書、データベースなど)を確認しながら読解していくとともに、確認が興味・疑問を抱いた点について、それぞれ調査をして発表をしてもらう。
その際に、原拠本との対照や、本文に付属している語彙集である「言葉の和らげ」や、「難語句解」の記述も確認し、キリシタンの日本語学習やキリシタンの語彙の理解について、理解を深める。また、春学期と同様、本授業では天草版平家物語をただ読むというだけではなく、キリシタン資料を実際に読み、その特徴を理解する事も目指す。
The Amacusa edition of Feiqe no monongatari (held by the British Library) is a literary work from the Jesuit mission press (Kirishitan ban), bound together with the Esopo no fabulas and Kinkushu.
In this course, we will analyze the Feiqe no monongatari from a linguistic perspective, dividing sections among presenters to understand its unique features. Participants will read and interpret their assigned sections while consulting essential resources for studying Kirishitan documents, such as dictionaries from the Jesuit mission press, contemporary lexicons, later academic studies, and relevant databases. They will also investigate and present their findings on points of interest or questions that arise during their analysis.
As part of this process, we will compare the text with its original source and examine the attached vocabulary collections, cotoba no yauarage and Nango kukai, to deepen our understanding of Jesuit approaches to Japanese language learning and their use of vocabulary. Furthermore, as in the spring semester, this course aims not only to read the Feiqe no monongatari but also to engage directly with Kirishitan documents and understand their distinctive characteristics.
1 | イントロダクション:キリシタン資料とは |
2 | 天草版平家物語について(1) |
3 | 天草版平家物語について(2) |
4 | 発表資料と発表方法 |
5 | 担当者による発表(1) |
6 | 担当者による発表(2) |
7 | 担当者による発表(3) |
8 | 担当者による発表(4) |
9 | 担当者による発表(5) |
10 | 担当者による発表(6) |
11 | 担当者による発表(7) |
12 | 担当者による発表(8) |
13 | 担当者による発表(9) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は、自身の発表に向けて担当範囲を読解し、語句の確認、先行研究での指摘の確認、調査・考察などをまとめ、レジュメを作成する。
発表者以外の参加者も、次回の発表範囲を各自で読み、議論に参加する事。発表者以外にも、発表者の発表内容への質問やコメントは勿論だが、各回の範囲の中で気になった点、疑問を抱いた点などを共有してもらいたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(30%) 授業への主体的な参加 (リアクションペーパーの提出、質疑応答・討議への参加など)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
国立国語研究所が公開している「大英図書館蔵 天草版『平家物語』『伊曽保物語』『金句集』」の原本画像を参照する。 https://dglb01.ninjal.ac.jp/BL_amakusa/ この他、刊行されている先行研究の影印画像や翻刻も、適宜参照する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸本恵美・白井純 編 | 『キリシタン語学入門』 | 八木書店 | 2022 | 9784840622455 |
2 | 豊島正之 編 | 『キリシタンと出版』 | 八木書店 | 2013 | 9784840622073 |
3 | 江口正弘 | 『天草版平家物語全注釈』 | 新典社 | 2009 | 9784787915146 |
4 | 近藤政美 | 『天草版『平家物語』の原拠本、および語彙・語法の研究』 | 和泉書院 | 2008 | 9784757604612 |
その他 (Others) | |||||
国立国語研究所が作成・公開している「日本語史研究用テキストデータ集」の「天草版平家物語」も参考になる。 https://www2.ninjal.ac.jp/textdb_dataset/amhk/ この他、授業中に参考文献や確認するべき資料は、適宜紹介・配布する予定。 |
授業の中でコーパスやデータベース類を使用する事もある。なるべくノート PC を持参してくるようにしてほしい。