日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT122/AT122AT122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
昭和40年代の小説を読解する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1) To learn fundamental research methods and gain background knowledge of modern and contemporary Japanese literature through the study, presentation, and discussion of fiction from the Shōwa 40’s era.
2) To learn techniques for analyzing literary works and criticism, and how to organize logically and express critically one’s own thinking.
3) To grasp the history of modern and contemporary Japanese literature in its wider social context.
・At the start of the semester, the necessary skills for participating in a seminar-style class will be explained in detail in a lecture format. Afterwards, students will put into practice those skills by means of presentations and critical discussions in class.
・In this course, we will read short stories from the Shōwa 40’s era of Japanese modern and contemporary literature to ascertain their most distinctive characteristics.
・Please note that while the authors and works for this course are indicated on the course syllabus, they are subject to change depending on such factors as availability, class size, and student interests.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表についての説明 |
3 | レポートについての説明 |
4 | 三島由紀夫「英霊の声」(発表) |
5 | 大城立裕「カクテル・パーティー」(発表) |
6 | 藤枝静男「空気頭」(発表) |
7 | 大庭みな子「三匹の蟹」(発表) |
8 | 大岡昇平「ミンドロ島ふたたび」(発表) |
9 | 倉橋由美子「霊魂」(発表) |
10 | 古井由吉「杳子」(発表) |
11 | 開高健「ロマネ・コンティ・一九三五年」(発表) |
12 | 中上健次「十九歳の地図」(発表) |
13 | 中里恒子「歌枕」(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の発表で扱われる文学テクストや資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、発表で解決されなかった課題のフォローアップや、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(40%) 積極的な授業参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
資料の配布、課題の提出、連絡等に「Canvas LMS」を使用する。授業にPCを持参する必要はないが、適宜「Canvas LMS」を確認しておくこと。
1 昭和40年代の小説についての調査と発表、討議を通して、日本の近現代文学を研究するための基礎的な知識と方法を身につける。
2 文学作品と先行研究を分析的に検討し、論理的に言語化する方法を身につける。
3 日本近現代文学史や同時代コンテクストを理解する。
1) To learn fundamental research methods and gain background knowledge of modern and contemporary Japanese literature through the study, presentation, and discussion of fiction from the Shōwa 40’s era.
2) To learn techniques for analyzing literary works and criticism, and how to organize logically and express critically one’s own thinking.
3) To grasp the history of modern and contemporary Japanese literature in its wider social context.
・まず、演習形式の授業に参加するためのスキルについて講義形式で説明する。次に、受講者による演習形式での発表と討議を行う。
・この授業では、日本近現代文学の昭和40年代の短編小説を中心に取り上げ、その特質を学習する。
・発表対象は授業計画に示した作家・作品を予定しているが、これらは暫定的なものであり変更もあり得る。
・At the start of the semester, the necessary skills for participating in a seminar-style class will be explained in detail in a lecture format. Afterwards, students will put into practice those skills by means of presentations and critical discussions in class.
・In this course, we will read short stories from the Shōwa 40’s era of Japanese modern and contemporary literature to ascertain their most distinctive characteristics.
・Please note that while the authors and works for this course are indicated on the course syllabus, they are subject to change depending on such factors as availability, class size, and student interests.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表についての説明 |
3 | レポートについての説明 |
4 | 三島由紀夫「英霊の声」(発表) |
5 | 大城立裕「カクテル・パーティー」(発表) |
6 | 藤枝静男「空気頭」(発表) |
7 | 大庭みな子「三匹の蟹」(発表) |
8 | 大岡昇平「ミンドロ島ふたたび」(発表) |
9 | 倉橋由美子「霊魂」(発表) |
10 | 古井由吉「杳子」(発表) |
11 | 開高健「ロマネ・コンティ・一九三五年」(発表) |
12 | 中上健次「十九歳の地図」(発表) |
13 | 中里恒子「歌枕」(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の発表で扱われる文学テクストや資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、発表で解決されなかった課題のフォローアップや、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 口頭発表(40%) 積極的な授業参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |
資料の配布、課題の提出、連絡等に「Canvas LMS」を使用する。授業にPCを持参する必要はないが、適宜「Canvas LMS」を確認しておくこと。