日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AT126
Theme・Subtitle 研究論文を執筆するための実践演習(2)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
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Credits 2
Course Number JAL2310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn methods for reading and understanding texts, gain knowledge and skills required for literary research, and acquire the capability for textual expression at a level that will enable the writing of graduation theses.

【Course Contents】

The seminar is intended for students who will write research essays, graduation theses, preliminary theses before graduation theses, etc. The class will proceed with a focus on presentations and discussions by students, with support by faculty members and TAs. Students will select texts based on their own interests, and will write reports and research papers on these.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 資料の調べ方
3 レジュメの書き方
4 発表1
5 発表2
6 発表3
7 発表4
8 発表5
9 発表6
10 発表7
11 発表8
12 発表9
13 発表10
14 予備日

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表者は担当となる章の内容を深く理解し、要点をまとめたレジュメを用意する。演習の参加者はテキストを精読して演習に臨むこと。ゼミでは、他者への敬意をはらいつつ自分の「読み」を主体的に発言し、活発な相互批評を展開したいと考えている。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
発表(30%)
議論への参加(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石川巧、飯田祐子、小平麻衣子、金子明雄、日比嘉高編 『文学研究の扉をひらく』 ひつじ書房 2022
その他 (Others)
授業のサブテキストとして使用します。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本演習は担当者のもとで研究小論文、予備論文、卒業論文を執筆する学生を対象としています。もちろん、それらを執筆する予定のない学生の受講も認めますが、授業内容に関しては論文執筆を前提として進めることをご了解いただきたいと思います。

【注意事項 / Notice】