日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT127/AT127AT127 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戯曲を読む:文学史のなかの演劇 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Learn about plays as a form of literature. By reading plays, students will develop the ability to examine and think about how theatre is created and received, while also considering the contemporary circumstances in which the plays were written.
Drama, one of the elements that make up theater, forms a literary genre. From the Meiji period onwards, literary figures who had previously been outside the theater world began to write plays. In particular, during the 1920s, which Kishida Kunio called the "drama era," many writers were exploring the use of drama as a new form of linguistic expression, in addition to novels. In this class, we will consider the performance format and reception of short plays from the Meiji, Taisho and Showa periods. Specific works will be indicated at the beginning of the class.
1 | ガイダンス・担当作品の振り分け |
2 | 資料の調べ方 |
3 | レジュメのつくり方 |
4 | 発表① |
5 | 発表② |
6 | 発表③ |
7 | 発表④ |
8 | 発表⑤ |
9 | 発表⑥ |
10 | 発表⑦ |
11 | 発表⑧ |
12 | 発表⑨ |
13 | 発表⑩ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は、発表のためのレジュメ(資料)を作成する。発表担当でない学生も、議論に参加できるように作品を読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 授業への参加度(10%) リアクションペーパー(10%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度指示する |
文学の一形態である「戯曲」について知る。作品が書かれた同時代状況への視点をふまえながら、戯曲を「読む」ことを通して、演劇がどのように生成され、受容されるかを調べ、考える力を養う。
Learn about plays as a form of literature. By reading plays, students will develop the ability to examine and think about how theatre is created and received, while also considering the contemporary circumstances in which the plays were written.
演劇を構成するひとつの要素である「戯曲」は、文学の一ジャンルを形成している。明治期以降、それまで劇壇の外にいた文学者たちが戯曲を執筆するようになる。ことに岸田國士が「戯曲時代」と呼んだ1920年代には、多くの作家たちが、小説のみならず、戯曲を新たな言語表現として模索していた。本授業では、明治・大正・昭和期の短篇戯曲を読むことを通して、上演形式や受容のありかたについて考察する。なお、具体的な作品については授業初回に指示する。
Drama, one of the elements that make up theater, forms a literary genre. From the Meiji period onwards, literary figures who had previously been outside the theater world began to write plays. In particular, during the 1920s, which Kishida Kunio called the "drama era," many writers were exploring the use of drama as a new form of linguistic expression, in addition to novels. In this class, we will consider the performance format and reception of short plays from the Meiji, Taisho and Showa periods. Specific works will be indicated at the beginning of the class.
1 | ガイダンス・担当作品の振り分け |
2 | 資料の調べ方 |
3 | レジュメのつくり方 |
4 | 発表① |
5 | 発表② |
6 | 発表③ |
7 | 発表④ |
8 | 発表⑤ |
9 | 発表⑥ |
10 | 発表⑦ |
11 | 発表⑧ |
12 | 発表⑨ |
13 | 発表⑩ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は、発表のためのレジュメ(資料)を作成する。発表担当でない学生も、議論に参加できるように作品を読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 授業への参加度(10%) リアクションペーパー(10%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
都度指示する |