日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT128/AT128AT128 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
江戸川乱歩精読(2) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn methods for reading and understanding texts, gain knowledge and skills required for literary research, and acquire the capability for textual expression at a level that will enable the writing of graduation theses.
In this exercise, we will read a novel by Edogawa Rampo in detail.The class will be held in seminar format, with discussions and presentations by individual students or groups. In each session, a presenter will prepare an outline and give a presentation for about 45 minutes, after which discussion of the content will take place. Each presenter will designate texts according to their own research themes.
1 | オリエンテーション |
2 | 論文の書き方1 |
3 | 論文の書き方2 |
4 | 発表1 |
5 | 発表2 |
6 | 発表3 |
7 | 発表4 |
8 | 発表5 |
9 | 発表6 |
10 | 発表7 |
11 | 発表8 |
12 | 発表9 |
13 | 発表10 |
14 | 予備日 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は担当となる章の内容を深く理解し、要点をまとめたレジュメを用意する。演習の参加者はテキストを精読して演習に臨むこと。ゼミでは、他者への敬意をはらいつつ自分の「読み」を主体的に発言し、活発な相互批評を展開したいと考えている。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 江戸川乱歩 | 『江戸川乱歩名作選』 | 新潮文庫 | 2016 | |
2 | 江戸川乱歩 | 『江戸川乱歩傑作選 改版』 | 新潮文庫 | 1989 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはAmazon等の古書で安く購入できます。また、BOOKOFFなどでも比較的簡単に入手可能です。したがって販売はせず個人で入手ということにします。 |
江戸川乱歩の作品のなかには性的な描写、グロテスクな表現、現代からみると明らかな差別や偏見を含んだ言説があります。演習ではそうしたテキストも扱いますので、受講に際してはご注意ください。
テキストを読み解くための方法を学び文学研究に必要な知識と技能を学ぶとともに、卒業論文を執筆できる水準の文章表現能力を身につける。
Students will learn methods for reading and understanding texts, gain knowledge and skills required for literary research, and acquire the capability for textual expression at a level that will enable the writing of graduation theses.
本演習では江戸川乱歩の作品を精読する。毎回の授業は各自(またはグループ)での発表と議論によるゼミ形式で行う。毎回、発表者がレジュメを用意し、45分程度の発表を行ったあと、その内容をめぐる議論を行う。各発表者は自分の研究テーマに即したテキストを指定する。
In this exercise, we will read a novel by Edogawa Rampo in detail.The class will be held in seminar format, with discussions and presentations by individual students or groups. In each session, a presenter will prepare an outline and give a presentation for about 45 minutes, after which discussion of the content will take place. Each presenter will designate texts according to their own research themes.
1 | オリエンテーション |
2 | 論文の書き方1 |
3 | 論文の書き方2 |
4 | 発表1 |
5 | 発表2 |
6 | 発表3 |
7 | 発表4 |
8 | 発表5 |
9 | 発表6 |
10 | 発表7 |
11 | 発表8 |
12 | 発表9 |
13 | 発表10 |
14 | 予備日 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者は担当となる章の内容を深く理解し、要点をまとめたレジュメを用意する。演習の参加者はテキストを精読して演習に臨むこと。ゼミでは、他者への敬意をはらいつつ自分の「読み」を主体的に発言し、活発な相互批評を展開したいと考えている。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 江戸川乱歩 | 『江戸川乱歩名作選』 | 新潮文庫 | 2016 | |
2 | 江戸川乱歩 | 『江戸川乱歩傑作選 改版』 | 新潮文庫 | 1989 | |
その他 (Others) | |||||
テキストはAmazon等の古書で安く購入できます。また、BOOKOFFなどでも比較的簡単に入手可能です。したがって販売はせず個人で入手ということにします。 |
江戸川乱歩の作品のなかには性的な描写、グロテスクな表現、現代からみると明らかな差別や偏見を含んだ言説があります。演習ではそうしたテキストも扱いますので、受講に際してはご注意ください。