日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT129/AT129AT129 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
夏目漱石『それから』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to acquire oral presentation materials and methods for oral presentation.
The goal of this course is to read Soseki Natsume's "Sorekara" (1909) through detailed annotations. The goal is for students to acquire the concept and method of annotation.
In this class, in addition to methods of analyzing the novel, we will focus on expressions related to the body in the novel and learn how to relate the text of the novel to criticism and ideas related to gender and identity.
Each student will be responsible for annotating and interpreting the work based on various discourses, such as biographical facts, contemporary reviews of the author, things and events depicted in the work, and previous studies.
After the oral presentation, the students will write a report on further development of the content based on the questions and comments received during the presentation.
1 | ガイダンス―同時代評と研究動向 |
2 | 身体と文学 |
3 | 注釈の見本 |
4 | 注釈1 |
5 | 注釈2 |
6 | 注釈3 |
7 | 注釈4 |
8 | 注釈5 |
9 | 注釈6 |
10 | 注釈7 |
11 | 注釈8 |
12 | 注釈9 |
13 | 注釈10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の発表で扱われる文学テクストや資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 夏目漱石 | 『それから』 | 新潮社 | 1948 | 9784101010052 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
口頭発表資料や口頭発表の方法を身につける。
夏目漱石『それから』(1909年)について、細やかに注釈をつけることによって作品を読み解くことを目指す。この、注釈という営為の考え方や方法を身につけることも、この授業の目標となる。
作品を読み解く観点は多様だが、この授業では小説の分析の方法に加えて、作中の身体に関する表現に着目し、ジェンダーやアイデンティティに関わる批評や思想などとテクストとの脈絡の付け方などを学ぶ。
This course aims to acquire oral presentation materials and methods for oral presentation.
The goal of this course is to read Soseki Natsume's "Sorekara" (1909) through detailed annotations. The goal is for students to acquire the concept and method of annotation.
In this class, in addition to methods of analyzing the novel, we will focus on expressions related to the body in the novel and learn how to relate the text of the novel to criticism and ideas related to gender and identity.
作品の成立に関わる作者の伝記的事実や同時代評、作中に描かれた事物や出来事、先行研究など様々な言説を踏まえながら、履修者各自が注釈と作品読解に取り組む。
口頭発表後は、発表時に受けた質問やコメントをふまえ、内容をさらに発展させたレポートを執筆する。
Each student will be responsible for annotating and interpreting the work based on various discourses, such as biographical facts, contemporary reviews of the author, things and events depicted in the work, and previous studies.
After the oral presentation, the students will write a report on further development of the content based on the questions and comments received during the presentation.
1 | ガイダンス―同時代評と研究動向 |
2 | 身体と文学 |
3 | 注釈の見本 |
4 | 注釈1 |
5 | 注釈2 |
6 | 注釈3 |
7 | 注釈4 |
8 | 注釈5 |
9 | 注釈6 |
10 | 注釈7 |
11 | 注釈8 |
12 | 注釈9 |
13 | 注釈10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の発表で扱われる文学テクストや資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 夏目漱石 | 『それから』 | 新潮社 | 1948 | 9784101010052 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |