日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AT130
Theme・Subtitle 大正期の『女学世界』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number JAL2310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to acquire oral presentation materials and methods for oral presentation.
Through reading a part of the magazine "Jogaku Sekai" that was published in the Taisho period, students will learn how to analyze them and how to contextualize them with gender, media, etc.
Another goal is to actively deepen our understanding of the social conditions in which women were placed during the Taisho period. Specifically, this includes women's education, women and their occupations, and marriage and childbearing.

【Course Contents】

After understanding the characteristics of the magazine and the circumstances surrounding women's education and culture during the Taisho period, each student will work to analyze the issue for which he or she is responsible.
After the oral presentation, the students will write a report on further development of the content based on the questions and comments received during the presentation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 大正期の女性雑誌と女子学生の位相
3 発表資料の作成方法について―1915年6月号をもとに
4 1915年7月、8月(発表)
5 1915年9月、10月(発表)
6 1915年11月、12月(発表)
7 1916年1月、2月(発表)
8 1916年3月、4月(発表)
9 1916年5月、6月(発表)
10 1916年7月、8月(発表)
11 1916年9月、10月(発表)
12 1916年11月、12月(発表)
13 1917年1月、2月(発表)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:次回の授業で扱われる資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
発表内容(30%)
授業への積極的な参加(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内でプリント等を配付する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】