日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT130/AT130AT130 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
大正期の『女学世界』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to acquire oral presentation materials and methods for oral presentation.
Through reading a part of the magazine "Jogaku Sekai" that was published in the Taisho period, students will learn how to analyze them and how to contextualize them with gender, media, etc.
Another goal is to actively deepen our understanding of the social conditions in which women were placed during the Taisho period. Specifically, this includes women's education, women and their occupations, and marriage and childbearing.
After understanding the characteristics of the magazine and the circumstances surrounding women's education and culture during the Taisho period, each student will work to analyze the issue for which he or she is responsible.
After the oral presentation, the students will write a report on further development of the content based on the questions and comments received during the presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 大正期の女性雑誌と女子学生の位相 |
3 | 発表資料の作成方法について―1915年6月号をもとに |
4 | 1915年7月、8月(発表) |
5 | 1915年9月、10月(発表) |
6 | 1915年11月、12月(発表) |
7 | 1916年1月、2月(発表) |
8 | 1916年3月、4月(発表) |
9 | 1916年5月、6月(発表) |
10 | 1916年7月、8月(発表) |
11 | 1916年9月、10月(発表) |
12 | 1916年11月、12月(発表) |
13 | 1917年1月、2月(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の授業で扱われる資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でプリント等を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
口頭発表資料や口頭発表の方法を身につける。
雑誌『女学世界』を読み解くことを通して、分析の方法やジェンダー、メディアなどとテクストとの脈絡の付け方などを学ぶ。
また、大正期の女性が置かれた社会的な状況についても、積極的に理解を深めることも目標の一つである。具体的には、女学校の位相、女性と職業、結婚と出産などが挙げられる。
This course aims to acquire oral presentation materials and methods for oral presentation.
Through reading a part of the magazine "Jogaku Sekai" that was published in the Taisho period, students will learn how to analyze them and how to contextualize them with gender, media, etc.
Another goal is to actively deepen our understanding of the social conditions in which women were placed during the Taisho period. Specifically, this includes women's education, women and their occupations, and marriage and childbearing.
雑誌という媒体の特質や、大正期の女子教育、女性文化をめぐる状況を理解したうえで、履修者各自が担当する号の分析に取り組む。
口頭発表後は、発表時に受けた質問やコメントをふまえ、内容をさらに発展させたレポートを執筆する。
After understanding the characteristics of the magazine and the circumstances surrounding women's education and culture during the Taisho period, each student will work to analyze the issue for which he or she is responsible.
After the oral presentation, the students will write a report on further development of the content based on the questions and comments received during the presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 大正期の女性雑誌と女子学生の位相 |
3 | 発表資料の作成方法について―1915年6月号をもとに |
4 | 1915年7月、8月(発表) |
5 | 1915年9月、10月(発表) |
6 | 1915年11月、12月(発表) |
7 | 1916年1月、2月(発表) |
8 | 1916年3月、4月(発表) |
9 | 1916年5月、6月(発表) |
10 | 1916年7月、8月(発表) |
11 | 1916年9月、10月(発表) |
12 | 1916年11月、12月(発表) |
13 | 1917年1月、2月(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:次回の授業で扱われる資料を読了すること。また、自分の発表資料を作成すること。文献の調査や立論、分析は全て授業時間外の学習となる。
復習:特に口頭発表を終えた後は、最終レポートの提出に向けて内容の再検討や資料の再調査、文章の推敲などの作業が必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業への積極的な参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内でプリント等を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |