日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT202/AT202AT202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古代 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2025年7月11日曜日時限変更 木曜3限→月曜1限 |
This course will focus on reading several scenes from The Tale of Genji in detail to deepen understanding of the work, while also learning perspectives and methods for interpreting the story.
The Tale of Genji features many different characters, but we will analyze several scenes to see how the role of the "mother" is portrayed.
The class will begin with an overview of The Tale of Genji, and then move on to reading the story with a focus on the depiction of the "mother" in the work. At the same time, students will also touch upon previous works and sources to deepen their understanding of the world of The Tale of Genji.
1 | ガイダンス、概説 |
2 | 『源氏物語』における「母」 |
3 | 藤壺の宮(1) |
4 | 藤壺の宮(2) |
5 | 藤壺の宮(3) |
6 | 明石の君(1) |
7 | 明石の君(2) |
8 | 明石の君(3) |
9 | 女三の宮(1) |
10 | 女三の宮(2) |
11 | 浮舟の母(1) |
12 | 浮舟の母(2) |
13 | 浮舟の母(3) |
14 | まとめ 『源氏物語』における「母」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『源氏物語』の人物関係について、あらかじめ調べておくこと(各回約2時間)。授業後には指示する課題を行うこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントペーパー(提出物)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田節子 | 『源氏物語の表現と儀礼』 | 翰林書房 | 2020 | 9784877374532 |
2 | 鈴木裕子 | 『源氏物語』を「母と子」から読み解く | 角川書店 | 2005 | 9784047021303 |
その他 (Others) | |||||
その他は、授業内で適宜紹介する。 |
コメントペーパーの内容によっては、未提出同様の評価とする。
コメントペーパーについては、毎回の授業時に必要に応じたフィードバックを行う。
『源氏物語』のいくつかの場面を取り上げて精読し、作品の理解を深める。あわせて、物語を読み解く視座や方法を学ぶ。
This course will focus on reading several scenes from The Tale of Genji in detail to deepen understanding of the work, while also learning perspectives and methods for interpreting the story.
『源氏物語』には様々な人物が描かれているが、その中で、「母」の存在はどのように描かれているのか、いくつかの場面を取り上げて読み解いていく。
授業では、はじめに『源氏物語』の概説を行い、『源氏物語』に描かれる「母」に焦点をあてて物語を読み進める。同時に、先行する作品や資料にも触れながら、『源氏物語』作品世界への理解を深めていく。
The Tale of Genji features many different characters, but we will analyze several scenes to see how the role of the "mother" is portrayed.
The class will begin with an overview of The Tale of Genji, and then move on to reading the story with a focus on the depiction of the "mother" in the work. At the same time, students will also touch upon previous works and sources to deepen their understanding of the world of The Tale of Genji.
1 | ガイダンス、概説 |
2 | 『源氏物語』における「母」 |
3 | 藤壺の宮(1) |
4 | 藤壺の宮(2) |
5 | 藤壺の宮(3) |
6 | 明石の君(1) |
7 | 明石の君(2) |
8 | 明石の君(3) |
9 | 女三の宮(1) |
10 | 女三の宮(2) |
11 | 浮舟の母(1) |
12 | 浮舟の母(2) |
13 | 浮舟の母(3) |
14 | まとめ 『源氏物語』における「母」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
『源氏物語』の人物関係について、あらかじめ調べておくこと(各回約2時間)。授業後には指示する課題を行うこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントペーパー(提出物)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田節子 | 『源氏物語の表現と儀礼』 | 翰林書房 | 2020 | 9784877374532 |
2 | 鈴木裕子 | 『源氏物語』を「母と子」から読み解く | 角川書店 | 2005 | 9784047021303 |
その他 (Others) | |||||
その他は、授業内で適宜紹介する。 |
コメントペーパーの内容によっては、未提出同様の評価とする。
コメントペーパーについては、毎回の授業時に必要に応じたフィードバックを行う。