日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
抽選登録/lottery registrationlottery registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・古代3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
他/OtherOther |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will understand the historical flow of Heian period literature up to the creation of Genji Monogatari (The Tale of Genji), the peak of narrative literature.
Amid an emphasis on classical Chinese studies in the early Heian period, Japanese culture gradually came under a renewed recognition. Together with the development of kana, the dormant art of waka was reconstructed. This marked the birth of the Kokin Wakashu anthology of waka. Subsequently, through poetic tales centered on waka poems concerning existing persons, as well as individual anthologies, creative fiction, diaries, and essay literature, Genji Monogatari came into being in the middle part of the Heian period.
The course will outline the flow of the history of Heian period literature up to Genji Monogatari.
1 | 漢詩文の隆盛 |
2 | 『古今和歌集』――和歌の復興 |
3 | 私家集――『伊勢集』など |
4 | 歌物語――『伊勢物語』 |
5 | 作り物語――『竹取物語』など |
6 | 日記文学――『土佐日記』『蜻蛉日記』 |
7 | 『枕草子』の輝き(1) |
8 | 『枕草子』の輝き(2) |
9 | 『源氏物語』の達成(1) |
10 | 『源氏物語』の達成(2) |
11 | 『源氏物語』の達成(3) |
12 | 『源氏物語』の達成(4) |
13 | 『源氏物語』以降 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業では、作品の本文を読むことに多くの時間を割くつもりであるが、授業で読むことができるのはその作品のほんの一部にしかすぎないので、興味を持った作品については自分でどんどん読んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 72 | |
平常点 (In-class Points) | 28 |
授業への参加態度(28%) |
備考 (Notes) | ||
レポートは、自分独自の意見を書くこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介します。 |
物語文学の最高峰『源氏物語』成立までの平安文学の歴史の流れを理解する。
Students will understand the historical flow of Heian period literature up to the creation of Genji Monogatari (The Tale of Genji), the peak of narrative literature.
平安初期、漢文学が重視されているなか、次第に日本文化が再認識されるようになると、仮名の発達も相俟って、それまで埋もれていた和歌が復興する。『古今和歌集』の誕生である。その後、実在の人物の和歌を核とした歌物語や私家集、創作的な作り物語、日記や随筆文学などを経て、平安中期、『源氏物語』が成立する。
『源氏物語』成立までの平安文学の歴史の流れを概説する。
Amid an emphasis on classical Chinese studies in the early Heian period, Japanese culture gradually came under a renewed recognition. Together with the development of kana, the dormant art of waka was reconstructed. This marked the birth of the Kokin Wakashu anthology of waka. Subsequently, through poetic tales centered on waka poems concerning existing persons, as well as individual anthologies, creative fiction, diaries, and essay literature, Genji Monogatari came into being in the middle part of the Heian period.
The course will outline the flow of the history of Heian period literature up to Genji Monogatari.
1 | 漢詩文の隆盛 |
2 | 『古今和歌集』――和歌の復興 |
3 | 私家集――『伊勢集』など |
4 | 歌物語――『伊勢物語』 |
5 | 作り物語――『竹取物語』など |
6 | 日記文学――『土佐日記』『蜻蛉日記』 |
7 | 『枕草子』の輝き(1) |
8 | 『枕草子』の輝き(2) |
9 | 『源氏物語』の達成(1) |
10 | 『源氏物語』の達成(2) |
11 | 『源氏物語』の達成(3) |
12 | 『源氏物語』の達成(4) |
13 | 『源氏物語』以降 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業では、作品の本文を読むことに多くの時間を割くつもりであるが、授業で読むことができるのはその作品のほんの一部にしかすぎないので、興味を持った作品については自分でどんどん読んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 72 | |
平常点 (In-class Points) | 28 |
授業への参加態度(28%) |
備考 (Notes) | ||
レポートは、自分独自の意見を書くこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介します。 |