日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT303/AT303AT303 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・古代3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The student will Understand the literary history leading up to the formation of The Tale of Genji.
Japanese literature, which began as oral literature, has developed against a background of various histories and cultures. In this lecture, we will overview the history of literature up to "The Tale of Genji," which was established in the mid-Heian period. Students will read the text of the work as much as possible while confirming the relationship between the historical background and the work.
1 | ガイダンス |
2 | 神話・伝承・説話 |
3 | 漢詩・歌謡・和歌 |
4 | 漢詩文 |
5 | 和歌 |
6 | 日記 |
7 | 随筆 |
8 | 作り物語 |
9 | 歌物語 |
10 | 物語(1) |
11 | 物語(2) |
12 | 物語(3) |
13 | 物語(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介した作品の中で、興味を持ったものについては作品全体を読むとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 74 | |
平常点 (In-class Points) | 26 |
出席および授業参加度(26%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付する。 |
『源氏物語』成立までの文学史を理解する。
The student will Understand the literary history leading up to the formation of The Tale of Genji.
口承文学を始発とする日本の文学は、さまざまな歴史や文化を背景として発達してきた。本講義では、平安時代中期に成立した『源氏物語』に至るまでの、文学史を概観する。時代背景と作品との関わりを確認しながら、可能な限り作品本文を読む。
Japanese literature, which began as oral literature, has developed against a background of various histories and cultures. In this lecture, we will overview the history of literature up to "The Tale of Genji," which was established in the mid-Heian period. Students will read the text of the work as much as possible while confirming the relationship between the historical background and the work.
1 | ガイダンス |
2 | 神話・伝承・説話 |
3 | 漢詩・歌謡・和歌 |
4 | 漢詩文 |
5 | 和歌 |
6 | 日記 |
7 | 随筆 |
8 | 作り物語 |
9 | 歌物語 |
10 | 物語(1) |
11 | 物語(2) |
12 | 物語(3) |
13 | 物語(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介した作品の中で、興味を持ったものについては作品全体を読むとよい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 74 | |
平常点 (In-class Points) | 26 |
出席および授業参加度(26%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付する。 |