日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT305/AT305AT305 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・中世1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
By reading many of the tales recorded in the 〈I〉Tale of the Heike〈I〉, the form of people in an age of continuing war and warfare as expressed in Middle Age literature will be taken as an aspect of the literature of that era, and a better understanding of literary history will be developed.
The 〈I〉Tale of the Heike〈I〉 was created on top of a literary and expressive history stretching back to antiquity, and after being created, has been re-creating in many guises, as well as providing the material for many of the literature works of subsequent generations. In this course, each class we will read a variety of folktales centered on a theme, and grasp the problems found therein. While doing so, we will pay close attention to the Tale of the Heike as a tale depicting war.
1 | テーマ概説、『平家物語』と説話・表現史 |
2 | 夢想・夢告 |
3 | 異類との出会い |
4 | 望郷の思い |
5 | 恥 |
6 | 怒りと恨み |
7 | 問答と論争 |
8 | 子どもと若者 |
9 | 和歌の力 |
10 | 占い |
11 | 神仏との対話 |
12 | 天変地異 |
13 | 異国・異域 |
14 | 笑い |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する作品・参考文献などを各自で幅広く読み進め,レポート執筆につなげること.レポートでは,まず第一に,自分で作品を読んだ成果をまとめることを求める.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) 各回のコメント(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小峯和明編 | 『日本文学史』 | 吉川弘文館 | 2014 | 9784642082624 |
2 | 鈴木彰・三澤裕子編 | 『いくさと物語の中世』 | 汲古書院 | 2015 | 9784762936197 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業で紹介する。 |
各回で扱う場面の原文を含めた資料を掲載したプリントを配布し、それに基づいて講読を進める。
各回のコメントを踏まえて、共有すべき事柄については教室で全体にフィードバックする。
毎週、「立教時間」で告知する案内を必ず参照すること。
『平家物語』にみえるさまざまな説話を読み解くことで,いくさ・戦争が続く時代とその渦中にあった人間の姿を表現する中世文学の様相を把握し,文学史への理解を深める.
By reading many of the tales recorded in the 〈I〉Tale of the Heike〈I〉, the form of people in an age of continuing war and warfare as expressed in Middle Age literature will be taken as an aspect of the literature of that era, and a better understanding of literary history will be developed.
『平家物語』は古代以来の文学史・表現史を踏まえて生み出され,成立したのちにはさまざまに作りかえられ,後世の多くの文芸に素材を提供していった.この授業では,毎回テーマに即して物語に収められた説話を精読し,そこから問題点を把握していく.その際,『平家物語』がいくさを扱う物語であることには注意を払う.
The 〈I〉Tale of the Heike〈I〉 was created on top of a literary and expressive history stretching back to antiquity, and after being created, has been re-creating in many guises, as well as providing the material for many of the literature works of subsequent generations. In this course, each class we will read a variety of folktales centered on a theme, and grasp the problems found therein. While doing so, we will pay close attention to the Tale of the Heike as a tale depicting war.
1 | テーマ概説、『平家物語』と説話・表現史 |
2 | 夢想・夢告 |
3 | 異類との出会い |
4 | 望郷の思い |
5 | 恥 |
6 | 怒りと恨み |
7 | 問答と論争 |
8 | 子どもと若者 |
9 | 和歌の力 |
10 | 占い |
11 | 神仏との対話 |
12 | 天変地異 |
13 | 異国・異域 |
14 | 笑い |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する作品・参考文献などを各自で幅広く読み進め,レポート執筆につなげること.レポートでは,まず第一に,自分で作品を読んだ成果をまとめることを求める.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) 各回のコメント(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小峯和明編 | 『日本文学史』 | 吉川弘文館 | 2014 | 9784642082624 |
2 | 鈴木彰・三澤裕子編 | 『いくさと物語の中世』 | 汲古書院 | 2015 | 9784762936197 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業で紹介する。 |
各回で扱う場面の原文を含めた資料を掲載したプリントを配布し、それに基づいて講読を進める。
各回のコメントを踏まえて、共有すべき事柄については教室で全体にフィードバックする。
毎週、「立教時間」で告知する案内を必ず参照すること。