日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT306/AT306AT306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・中世2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The major goal of this course is to enable students to be able to explain the characteristics of medieval literature while enjoying works of medieval literature with their own sensibilities. To that end, it is also important to be able to understand the people of the Middle Ages and the era of the Middle Ages through the work.
Literature can be learned and enjoyed not only by reading it, but also by watching, listening to, eating, smelling, and touching it. Rather, it can be said that people in the Middle Ages often approached literature through such acts. In this course, we will analyze the characteristics of medieval literature by comparing various media such as written materials, painting materials, audio materials, and video materials. In addition, I would like to think together about the view of Buddhism in medieval literature and its connection with early modern literature.
1 | ガイダンス 中世文学の魅力 |
2 | 中世文学を学ぶにあたって |
3 | 文字と絵画① 『鳥獣人物戯画』 |
4 | 文字と絵画② 地獄絵 |
5 | 文字と絵画③ 『方丈記』『徒然草』 |
6 | 文字と語り① 『平家物語』,平曲 |
7 | 文字と語り② 昔話,御伽草子 |
8 | 中世和歌 『新古今和歌集』,『小倉百人一首』 |
9 | 文字と音楽 雅楽や篳篥,声明 |
10 | 文字と舞台芸能 能狂言(能楽) |
11 | 能『鉄論』 |
12 | 狂言『附子』 |
13 | 説教から落語へ 中世文学と近世文学 |
14 | まとめ 中世文学の可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中世文学について興味を持ち,自らの関心のある文学や著者,事項などについて積極的に調査,情報収集してください.また,最終レポートの作成,提出に向けて準備してください.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業貢献度(出席等)(30%) 各回のコメント内容(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回,担当者が作成したレジュメ,資料を使用します. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜,紹介します. |
この講義では,自らの感性で中世文学の作品を味わいながら,その特色について説明できるようになることが大きな目標です.それには,作品を通して中世の人々や中世という時代について理解できるようになることも大切です.
The major goal of this course is to enable students to be able to explain the characteristics of medieval literature while enjoying works of medieval literature with their own sensibilities. To that end, it is also important to be able to understand the people of the Middle Ages and the era of the Middle Ages through the work.
文学は読むだけではなく,見る(観る),聴く,食べる,香る,触れるといった行為でも知り,学び,楽しめます.むしろ,中世の人々はそういった行為から文学に近づくことの方が多かったと言えます.本講義では文字資料はもちろん,絵画資料,音声資料,映像資料等の様々な媒体を用いて比較しながら中世文学の特色について分析します.また,中世文学における仏教観や近世文学とのつながり等についても一緒に考えてみましょう.
Literature can be learned and enjoyed not only by reading it, but also by watching, listening to, eating, smelling, and touching it. Rather, it can be said that people in the Middle Ages often approached literature through such acts. In this course, we will analyze the characteristics of medieval literature by comparing various media such as written materials, painting materials, audio materials, and video materials. In addition, I would like to think together about the view of Buddhism in medieval literature and its connection with early modern literature.
1 | ガイダンス 中世文学の魅力 |
2 | 中世文学を学ぶにあたって |
3 | 文字と絵画① 『鳥獣人物戯画』 |
4 | 文字と絵画② 地獄絵 |
5 | 文字と絵画③ 『方丈記』『徒然草』 |
6 | 文字と語り① 『平家物語』,平曲 |
7 | 文字と語り② 昔話,御伽草子 |
8 | 中世和歌 『新古今和歌集』,『小倉百人一首』 |
9 | 文字と音楽 雅楽や篳篥,声明 |
10 | 文字と舞台芸能 能狂言(能楽) |
11 | 能『鉄論』 |
12 | 狂言『附子』 |
13 | 説教から落語へ 中世文学と近世文学 |
14 | まとめ 中世文学の可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中世文学について興味を持ち,自らの関心のある文学や著者,事項などについて積極的に調査,情報収集してください.また,最終レポートの作成,提出に向けて準備してください.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業貢献度(出席等)(30%) 各回のコメント内容(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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毎回,担当者が作成したレジュメ,資料を使用します. |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜,紹介します. |