日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT307/AT307AT307 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・和歌・俳諧1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Saigyo was the most frequently selected poet in the Shinkokinshu and influenced Sogi and Matsuo Basho. This lesson will focus on Saigyo and deepen students' understanding of his waka poetry.
After an overview of Saigyo's life, his waka poems are read from various angles. The influence of Saigyo's waka poetry on later generations of poets and an anecdote about a silver-made cat given as a reward by Minamoto no Yoritomo, which Saigyo gave to a child playing outside the gate, will also be discussed.
1 | ガイダンス・現代の西行観 |
2 | 西行の人生─出家まで |
3 | 西行の人生─出家後 |
4 | 西行の花の歌 |
5 | 西行の月の歌 |
6 | 西行の恋の歌・旅の歌 |
7 | 友人との交流の歌 |
8 | 新奇な素材と表現 |
9 | 「たはぶれ歌」連作 |
10 | 「地獄絵を見て」連作 |
11 | 二度の自歌合─『御裳濯河歌合』『宮河歌合』 |
12 | 後代の歌人への影響 |
13 | 西行にまつわる伝承(1) |
14 | 西行にまつわる伝承(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業は講義資料・板書を使用した講義形式で行う。コメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。 |
毎回の講義は、前回までの講義の理解を前提として行われる。講義資料・ノートの見直しなどの復習が求められる。疑問点があればコメント提出の際に質問すること。質問に対してはフィードバックコメントで対応する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のコメント(30%) ミニレポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎時間、プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
『新古今集』入集数第一位で、宗祇や松尾芭蕉にも影響を与えた歌人である西行を取り上げ、その和歌について理解を深める。
Saigyo was the most frequently selected poet in the Shinkokinshu and influenced Sogi and Matsuo Basho. This lesson will focus on Saigyo and deepen students' understanding of his waka poetry.
西行の人生について概観した後に、その和歌を様々な角度から読み解いていく。また、西行の和歌が後代の歌人に与えた影響や、源頼朝からもらった銀作りの猫を門外で遊ぶ子どもに与えてしまった逸話など、西行にまつわる多様な伝承についても触れたい。
After an overview of Saigyo's life, his waka poems are read from various angles. The influence of Saigyo's waka poetry on later generations of poets and an anecdote about a silver-made cat given as a reward by Minamoto no Yoritomo, which Saigyo gave to a child playing outside the gate, will also be discussed.
1 | ガイダンス・現代の西行観 |
2 | 西行の人生─出家まで |
3 | 西行の人生─出家後 |
4 | 西行の花の歌 |
5 | 西行の月の歌 |
6 | 西行の恋の歌・旅の歌 |
7 | 友人との交流の歌 |
8 | 新奇な素材と表現 |
9 | 「たはぶれ歌」連作 |
10 | 「地獄絵を見て」連作 |
11 | 二度の自歌合─『御裳濯河歌合』『宮河歌合』 |
12 | 後代の歌人への影響 |
13 | 西行にまつわる伝承(1) |
14 | 西行にまつわる伝承(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業は講義資料・板書を使用した講義形式で行う。コメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。 |
毎回の講義は、前回までの講義の理解を前提として行われる。講義資料・ノートの見直しなどの復習が求められる。疑問点があればコメント提出の際に質問すること。質問に対してはフィードバックコメントで対応する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のコメント(30%) ミニレポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎時間、プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |