日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT310/AT310AT310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本文学史・和歌・俳諧4 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This lecture will focus on waka narratives, which are relatively short stories centred on waka poems.Through the reading and understanding of various waka narratives, learn about the aspects of the formation of the tale from the oral tradition related to the poem and the role of waka in the tale.
Select particularly important chapters from the waka narratives "Ise Monogatari", "Yamato Monogatari" and "Heichu Monogatari" and read them closely, paying attention to the elements that make up the tales and the background to their formation. The short story "Haizumi" from "Tsutsumi Chûnagon Monogatari", a collection of short stories, is also taken up and explained as a work that has the character of a poetry tale.
1 | 歌物語の系譜 |
2 | 『伊勢物語』を読む1 |
3 | 『伊勢物語』を読む2 |
4 | 『伊勢物語』を読む3 |
5 | 『伊勢物語』を読む4 |
6 | 『大和物語』を読む1 |
7 | 『大和物語』を読む2 |
8 | 『大和物語』を読む3 |
9 | 中間テスト |
10 | 『平中物語』を読む1 |
11 | 『平中物語』を読む2 |
12 | 『はいずみ』(『堤中納言物語』)を読む1 |
13 | 『はいずみ』(『堤中納言物語』)を読む2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の講義は、前回までの講義の理解を前提として行われる。講義資料・ノートの見直しなどの復習が求められる。
疑問点があれば、コメント提出時に質問すること。質問に対してはフィードバックコメントで対応する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のコメント(30%) 中間テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎時間、プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
授業は講義資料・板書を利用した講義形式で行う。コメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。
本講義では、和歌を中心とした短編物語である歌物語を取り上げる。様々な歌物語の読解を通し、歌に関わる口承から物語が成立する様相や、物語における和歌の役割について学ぶ。
This lecture will focus on waka narratives, which are relatively short stories centred on waka poems.Through the reading and understanding of various waka narratives, learn about the aspects of the formation of the tale from the oral tradition related to the poem and the role of waka in the tale.
歌物語である『伊勢物語』『大和物語』『平中物語』から特に重要な章段を選び、物語を構成する要素や物語成立の背景に留意しつつ精読する。また短編物語集である『堤中納言物語』所収の『はいずみ』を、歌物語的性格を有する作品として取り上げ、解説する。
Select particularly important chapters from the waka narratives "Ise Monogatari", "Yamato Monogatari" and "Heichu Monogatari" and read them closely, paying attention to the elements that make up the tales and the background to their formation. The short story "Haizumi" from "Tsutsumi Chûnagon Monogatari", a collection of short stories, is also taken up and explained as a work that has the character of a poetry tale.
1 | 歌物語の系譜 |
2 | 『伊勢物語』を読む1 |
3 | 『伊勢物語』を読む2 |
4 | 『伊勢物語』を読む3 |
5 | 『伊勢物語』を読む4 |
6 | 『大和物語』を読む1 |
7 | 『大和物語』を読む2 |
8 | 『大和物語』を読む3 |
9 | 中間テスト |
10 | 『平中物語』を読む1 |
11 | 『平中物語』を読む2 |
12 | 『はいずみ』(『堤中納言物語』)を読む1 |
13 | 『はいずみ』(『堤中納言物語』)を読む2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の講義は、前回までの講義の理解を前提として行われる。講義資料・ノートの見直しなどの復習が求められる。
疑問点があれば、コメント提出時に質問すること。質問に対してはフィードバックコメントで対応する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のコメント(30%) 中間テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎時間、プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
授業は講義資料・板書を利用した講義形式で行う。コメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。