日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT327/AT327AT327 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
和歌・俳諧3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
(1) To understand the unique position of the early modern period in the history of waka poetry.
(2) To understand various aspects of literary attitudes toward poetry.
(3) To understand the connection between Chinese studies and Kokugaku in the context of the history of literature and the history of ideas.
We will examine the position of waka poetry in the early modern period, not only from the standpoint of waka poetry, but also from the broader perspective of the history of waka poetry and the history of ideas.
We will take up the literary theories of the Zhu Xi school as the premise for the history of waka poetry in the early modern period, and then look at the poetic theories of the Kogi school (Ito Jinsai and Ito Togai) and the Kobunji school (Ogyu Sorai, Dazai Shundai and Hattori Nankaku) that emerged as criticism of Zhu Xi school's theories, particularly in relation to their ideologies.
Following the flow of such Chinese studies, we will grasp the development of waka poetry history in the early modern period. In particular, we will examine the relationship between poetry theory and poetry composition in accordance with the respective positions that emphasize Manyoshu(Kamono Mabuchi), Kokinshu(Kagawa Kageki), and Shin-Kokinshu(Motoori Norinaga).
1 | 講義の概要と成績評価のガイダンス |
2 | 古典和歌史と近世思想史との合流 |
3 | 朱子学—朱熹 |
4 | 朱子学派—藤原惺窩・林羅山 |
5 | 堀川学派—伊藤仁斎・伊藤東涯 |
6 | 蘐園学派—荻生徂徠(1) |
7 | 蘐園学派—荻生徂徠(2) |
8 | 蘐園学派—太宰春台・服部南郭 |
9 | 県居派—賀茂真淵 |
10 | 鈴屋派—本居宣長(1) |
11 | 鈴屋派—本居宣長(2) |
12 | 江戸派—加藤千蔭・村田春海 |
13 | 桂園派—香川景樹 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義には様々な思想的な立場・詩歌に対する態度を持つ登場人物が出てきます。講義のごとにそれぞれの特徴をしっかりと整理していってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(40%) 講義への参加度(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適時プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山眞男 | 『日本政治思想史研究』 | 東京大学出版会 | 1983 | 4130300059 |
2 | 酒井直樹 | 『過去の声 18世紀日本の言説における言語の地位』 | 以文社 | 2002 | 4753102211 |
3 | 板東 洋介 | 『徂徠学派から国学へ 表現する人間』 | ぺりかん者 | 2019 | 4831515302 |
(1)和歌史の中で近世が持つ独特の位置付けを理解する。
(2)詩歌に対する文学的な態度の諸様相を把握する。
(3)漢学と国学との接点を文学史的・思想史的な流れの中でとらえる。
(1) To understand the unique position of the early modern period in the history of waka poetry.
(2) To understand various aspects of literary attitudes toward poetry.
(3) To understand the connection between Chinese studies and Kokugaku in the context of the history of literature and the history of ideas.
近世における和歌の位置付けをそれ単体からだけではなく、広く和歌史・思想史という視野から把握します。
近世の詩歌史の前提として朱子学における文学説を取り上げ、その学説に対する批判として起こった古義学(伊藤仁斎・伊藤東涯)と古文辞学派(荻生徂徠・太宰春台・服部南郭)の詩論を、特にその思想との連関において把握します。
そのような漢学の流れを受けて、近世の和歌史の展開を把握します。特に万葉調(賀茂真淵)・古今調(香川景樹)・新古今調(本居宣長)を重視するそれぞれの立場に則して、歌論と詩作の関係を考察します。
We will examine the position of waka poetry in the early modern period, not only from the standpoint of waka poetry, but also from the broader perspective of the history of waka poetry and the history of ideas.
We will take up the literary theories of the Zhu Xi school as the premise for the history of waka poetry in the early modern period, and then look at the poetic theories of the Kogi school (Ito Jinsai and Ito Togai) and the Kobunji school (Ogyu Sorai, Dazai Shundai and Hattori Nankaku) that emerged as criticism of Zhu Xi school's theories, particularly in relation to their ideologies.
Following the flow of such Chinese studies, we will grasp the development of waka poetry history in the early modern period. In particular, we will examine the relationship between poetry theory and poetry composition in accordance with the respective positions that emphasize Manyoshu(Kamono Mabuchi), Kokinshu(Kagawa Kageki), and Shin-Kokinshu(Motoori Norinaga).
1 | 講義の概要と成績評価のガイダンス |
2 | 古典和歌史と近世思想史との合流 |
3 | 朱子学—朱熹 |
4 | 朱子学派—藤原惺窩・林羅山 |
5 | 堀川学派—伊藤仁斎・伊藤東涯 |
6 | 蘐園学派—荻生徂徠(1) |
7 | 蘐園学派—荻生徂徠(2) |
8 | 蘐園学派—太宰春台・服部南郭 |
9 | 県居派—賀茂真淵 |
10 | 鈴屋派—本居宣長(1) |
11 | 鈴屋派—本居宣長(2) |
12 | 江戸派—加藤千蔭・村田春海 |
13 | 桂園派—香川景樹 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義には様々な思想的な立場・詩歌に対する態度を持つ登場人物が出てきます。講義のごとにそれぞれの特徴をしっかりと整理していってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(40%) 講義への参加度(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適時プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山眞男 | 『日本政治思想史研究』 | 東京大学出版会 | 1983 | 4130300059 |
2 | 酒井直樹 | 『過去の声 18世紀日本の言説における言語の地位』 | 以文社 | 2002 | 4753102211 |
3 | 板東 洋介 | 『徂徠学派から国学へ 表現する人間』 | ぺりかん者 | 2019 | 4831515302 |