日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT329/AT329AT329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近世日本文学1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
You learn how ninja figures thought to be factual were influenced by works of fiction, and develop the ability to discern historical facts based on primary and influential secondary historical sources.
When a particular ninja work becomes famous, new ninja works are created based on it, and through the accumulation of these new works, you learn the image of the ninja is formed.
Through reading materials on literature, drama, performing arts, and paintings from the Edo period, you learn about the characteristics of ninja and ninjutsu, which are representative of Japanese culture. The images we have of ninja today, such as black-cloth, black-masked ninja throwing shurikens and performing supernatural arts by making seals, were created through literature and theater. This image of the ninja is constantly being updated with the appearance of new ninja works. In this lecture, I clarify the formation and transition of the ninja image by tracing the specific ninja works of the Edo period, in which the basic elements of the ninja image were formed.
1 | 忍者はいかにして文学研究の対象となったか |
2 | 忍者像の形成と変容 史実の忍び編 |
3 | 忍者像の形成と変容 虚構の忍者編 |
4 | 忍者ができるまで1 『伽婢子』「飛加藤」 |
5 | 忍者ができるまで2 『伽婢子』「飛加藤」と「崑崙奴」 |
6 | 忍者ができるまで3 『伽婢子』「窃の術」 |
7 | 忍者ができるまで4 『伽婢子』「窃の術」と「田膨郎」 |
8 | 忍者ができるまで5 『伽婢子』と『北越軍談』 |
9 | 忍者ができるまで6 飛加藤の変容 『風流軍配団』『絵本烈戦功記』 |
10 | 忍者のさまざま1 『聚楽物語』『新可笑記』『其磧置土産』 |
11 | 忍者のさまざま2 『本朝諸士百家記』『絵本太閤記』 |
12 | 軍記の中の忍び 『北条五代記』、島原の乱とその軍記 |
13 | 忍者の表象 黒装束・覆面・手裏剣・忍者の印 |
14 | 魔法的忍術について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、テキストを熟読し、江戸時代のことばなどについて下調べしておくこと。
授業後はノートを各自整理し、講義や質疑応答を踏まえて作品を読み直すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉丸雄哉 | 『忍者とは何か』 | KADOKAWA | 2022 | 9784047036239 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田雄司 | 『忍者の歴史』 | KADOKAWA | 2016 | 9784047035805 |
2 | 平山優 | 『戦国の忍び』 | KADOKAWA | 2020 | 9784040823591 |
3 | 山田雄司 | 『忍者学大全』 | 東京大学出版会 | 2023 | 9784130533034 |
日本古典文法の知識
3回まではスライドを使いますが、4回以降はテキストをもとに板書しながら授業を進めていきます。注釈のない古文をたくさん読みますのでご了解ください。
事実だと思われていた忍者の姿がフィクションの作品の影響をいかに受けているかを知り、一次史料や有力な二次史料をもとに歴史的事実を見分ける力を養います。
ある忍者作品が有名になるとそれを元に新たな忍者作品が作られ、それが積み重なることによって忍者像が形成されていきますが、後発の作品が先行する作品をいかに取り込み翻案しているか、それを見分ける力を養います。
You learn how ninja figures thought to be factual were influenced by works of fiction, and develop the ability to discern historical facts based on primary and influential secondary historical sources.
When a particular ninja work becomes famous, new ninja works are created based on it, and through the accumulation of these new works, you learn the image of the ninja is formed.
江戸時代の文芸・演劇・芸能・絵画資料の読解を通じて、日本文化を代表する忍者と忍術についてその特徴を学びます。私たちが現在イメージするような忍者、たとえば黒装束黒覆面で手裏剣を投げたり、印を結んで超自然的な術をおこしたりする忍者像は、文芸・演劇などの中で作られていったものです。こうした忍者像は新しい忍者作品が登場することで日々更新されています。本講義では忍者像の基礎的な部分が形作られた江戸時代の忍者作品を具体的に辿ることで、忍者像の形成と変遷を明らかにしていきます。
Through reading materials on literature, drama, performing arts, and paintings from the Edo period, you learn about the characteristics of ninja and ninjutsu, which are representative of Japanese culture. The images we have of ninja today, such as black-cloth, black-masked ninja throwing shurikens and performing supernatural arts by making seals, were created through literature and theater. This image of the ninja is constantly being updated with the appearance of new ninja works. In this lecture, I clarify the formation and transition of the ninja image by tracing the specific ninja works of the Edo period, in which the basic elements of the ninja image were formed.
1 | 忍者はいかにして文学研究の対象となったか |
2 | 忍者像の形成と変容 史実の忍び編 |
3 | 忍者像の形成と変容 虚構の忍者編 |
4 | 忍者ができるまで1 『伽婢子』「飛加藤」 |
5 | 忍者ができるまで2 『伽婢子』「飛加藤」と「崑崙奴」 |
6 | 忍者ができるまで3 『伽婢子』「窃の術」 |
7 | 忍者ができるまで4 『伽婢子』「窃の術」と「田膨郎」 |
8 | 忍者ができるまで5 『伽婢子』と『北越軍談』 |
9 | 忍者ができるまで6 飛加藤の変容 『風流軍配団』『絵本烈戦功記』 |
10 | 忍者のさまざま1 『聚楽物語』『新可笑記』『其磧置土産』 |
11 | 忍者のさまざま2 『本朝諸士百家記』『絵本太閤記』 |
12 | 軍記の中の忍び 『北条五代記』、島原の乱とその軍記 |
13 | 忍者の表象 黒装束・覆面・手裏剣・忍者の印 |
14 | 魔法的忍術について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、テキストを熟読し、江戸時代のことばなどについて下調べしておくこと。
授業後はノートを各自整理し、講義や質疑応答を踏まえて作品を読み直すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉丸雄哉 | 『忍者とは何か』 | KADOKAWA | 2022 | 9784047036239 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田雄司 | 『忍者の歴史』 | KADOKAWA | 2016 | 9784047035805 |
2 | 平山優 | 『戦国の忍び』 | KADOKAWA | 2020 | 9784040823591 |
3 | 山田雄司 | 『忍者学大全』 | 東京大学出版会 | 2023 | 9784130533034 |
日本古典文法の知識
3回まではスライドを使いますが、4回以降はテキストをもとに板書しながら授業を進めていきます。注釈のない古文をたくさん読みますのでご了解ください。