日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT331/AT331AT331 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本文学1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will discuss the relationship between literary works and travel, also between authors and travel. This course is interested in how the spatial setting and spatial movement in the work relates to the development of the work and the value of the work, and how the writer's thoughts and attachments to a
unique place are connected to the motivation and process of creating the work. We hope that students will gain a new perspective on the rich appreciation and criticism of literary works by being exposed to the activity of creating works through the setting and composition of places and spaces. I want you to experience the history of how the travel experiences of writers have created works of art and how countless places have been created by written works.
Points to be addressed throughout the lectures are as follows.
1 Relationship between the travel depicted in a literary work and the motive for its creation, and also between the travel and the value of the work.
2 The range of effects that a literary narrative about a place has on a work of art or real space.
3 Charm of literary space created by the author's love for it.
1 | 仮構された芥川龍之介の「修学旅行」(「日光小品」) |
2 | 飛鳥をめぐる松本清張の思考と足跡(「火の路」) |
3 | ダン・ブラウン「地獄」の入り口としてのフィレンツェ(「インフェルノ」) |
4 | 都市存亡をめぐる塩野七生の眼差し(「わが友マキアヴェッリ」) |
5 | 震災都市を疾走する男たち・菊池寛、田中康夫(「陸の人魚」「神戸震災日記」) |
6 | 村上春樹・京都北部の冥界(「ノルウェイの森」) |
7 | 芥川龍之介・「帰還」先としての湘南(「鵠沼雑記」「歯車」) |
8 | 川端康成と茶器・京都(「古都」「千羽鶴」) |
9 | 吉原を生きのびる友情・山東京伝と蔦屋重三郎(「江戸生艶気樺焼」) |
10 | 岡本太郎の見た琉球(「沖縄文化論 忘れられた日本」) |
11 | 松本清張と古墳出土品(「岡倉天心 その内なる敵」) |
12 | 鯨統一郎・古代史に向けた問いが放つ効力(「邪馬台国はどこですか」) |
13 | 奇跡の生還・開高健(「ベトナム戦記」) |
14 | 職業作家の「旅」あれこれ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには、70%程度の出席を必要とする。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田 潤 | 『古都に、消える。ー流浪の家族と空洞の古代史』 | 現代書館 | 2021 | 9784768459010 |
2 | 前田 潤 | 『漱石のいない写真ー文豪たちの陰影』 | 現代書館 | 2019 | 9784768458549 |
3 | 前田 潤 | 『地震と文学ー災厄と共に生きていくための文学史』 | 笠間書院 | 2016 | 9784305708106 |
文学作品および作家と「旅」との関わりについて議論する。作中の空間設定・空間移動は、作品の展開や価値とどのように関わるのか、また、書き手の、固有の場所への思いや執着は、作品創造の動機やプロセスとどのように結びついているのか、といった点について考える。受講生には、場所や空間の設定・構成を通じた作品生成の営為に触れることによって、文学作品を豊かに鑑賞・批評する新たな視点を獲得してほしい。加えて、書き手の「旅」の体験、また特定の場所に注ぐ多様な愛が、作品を生み出す大きな原動力となってきた側面と、むしろ書かれた作品こそが、愛される無数の「場所」を生み出してきたという史的事実に触れてもらいたい。
We will discuss the relationship between literary works and travel, also between authors and travel. This course is interested in how the spatial setting and spatial movement in the work relates to the development of the work and the value of the work, and how the writer's thoughts and attachments to a
unique place are connected to the motivation and process of creating the work. We hope that students will gain a new perspective on the rich appreciation and criticism of literary works by being exposed to the activity of creating works through the setting and composition of places and spaces. I want you to experience the history of how the travel experiences of writers have created works of art and how countless places have been created by written works.
全講義を通じて議論したいポイントは以下の通り。
1 文学作品に描かれた「旅」と、制作動機・作品価値との関わり。
2 固有の場所をめぐる文学的叙述が、作品および現実空間に付与する「効果」の射程。
3 作家が愛し、執着することによって生み出されてきた文学空間の魅力。
Points to be addressed throughout the lectures are as follows.
1 Relationship between the travel depicted in a literary work and the motive for its creation, and also between the travel and the value of the work.
2 The range of effects that a literary narrative about a place has on a work of art or real space.
3 Charm of literary space created by the author's love for it.
1 | 仮構された芥川龍之介の「修学旅行」(「日光小品」) |
2 | 飛鳥をめぐる松本清張の思考と足跡(「火の路」) |
3 | ダン・ブラウン「地獄」の入り口としてのフィレンツェ(「インフェルノ」) |
4 | 都市存亡をめぐる塩野七生の眼差し(「わが友マキアヴェッリ」) |
5 | 震災都市を疾走する男たち・菊池寛、田中康夫(「陸の人魚」「神戸震災日記」) |
6 | 村上春樹・京都北部の冥界(「ノルウェイの森」) |
7 | 芥川龍之介・「帰還」先としての湘南(「鵠沼雑記」「歯車」) |
8 | 川端康成と茶器・京都(「古都」「千羽鶴」) |
9 | 吉原を生きのびる友情・山東京伝と蔦屋重三郎(「江戸生艶気樺焼」) |
10 | 岡本太郎の見た琉球(「沖縄文化論 忘れられた日本」) |
11 | 松本清張と古墳出土品(「岡倉天心 その内なる敵」) |
12 | 鯨統一郎・古代史に向けた問いが放つ効力(「邪馬台国はどこですか」) |
13 | 奇跡の生還・開高健(「ベトナム戦記」) |
14 | 職業作家の「旅」あれこれ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには、70%程度の出席を必要とする。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前田 潤 | 『古都に、消える。ー流浪の家族と空洞の古代史』 | 現代書館 | 2021 | 9784768459010 |
2 | 前田 潤 | 『漱石のいない写真ー文豪たちの陰影』 | 現代書館 | 2019 | 9784768458549 |
3 | 前田 潤 | 『地震と文学ー災厄と共に生きていくための文学史』 | 笠間書院 | 2016 | 9784305708106 |