日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Arts
Course Code AT332
Theme・Subtitle 近現代日本文学2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number JAL2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

This course aims to understand how the concept of homeland has been established and developed in modern and contemporary Japanese literature.

【Course Contents】

In this class, we will consider how "home" has been problematized in modern and contemporary Japanese literature.
Specifically, it will be developed in accordance with the following questions.
1.How was the concept of "hometown" created in the literature of the Meiji period? I will introduce Miyazaki Koshoshi's "Homecoming" as a specific work and explain it.
2.How was the concept of hometown reorganized under the wartime regime after the 1930s? In thinking about this, words such as "fudo" and "kyodo" become key terms. The question of hometown also arises in the Japanese literature of the so-called "gaichi", such as Manchuria, Taiwan, and Korea.
3.What can we see when we look at regions such as Aomori and Tsugaru? We will focus on works by Aomori natives such as Osamu Dazai, Zenzo Kasai, Norio Nagayama, and Shuji Terayama.
4.How is the so-called post-disaster literature redrawing the hometown? We will consider the novels of Yusuke Kimura and Seiko Ito.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 明治期の文学と故郷
3 宮崎湖処子「帰省」
4 1930年代の故郷
5 小林秀雄「故郷を失った文学」を考える
6 外地と故郷を考える
7 太宰治「善蔵を思う」を読む
8 葛西善蔵「贋物」を読む
9 永山則夫と中上健次
10 永山則夫と寺山修司
11 寺山修司『田園に死す』を考える
12 木村友祐「イサの氾濫」を読む
13 いとうせいこう『想像ラジオ』を読む
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
復習については、毎回の内容をレポート試験に備えて各自見直す、あるいは整理することが求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパー(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内でプリントを配付する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】