日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT332/AT332AT332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本文学2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This course aims to understand how the concept of homeland has been established and developed in modern and contemporary Japanese literature.
In this class, we will consider how "home" has been problematized in modern and contemporary Japanese literature.
Specifically, it will be developed in accordance with the following questions.
1.How was the concept of "hometown" created in the literature of the Meiji period? I will introduce Miyazaki Koshoshi's "Homecoming" as a specific work and explain it.
2.How was the concept of hometown reorganized under the wartime regime after the 1930s? In thinking about this, words such as "fudo" and "kyodo" become key terms. The question of hometown also arises in the Japanese literature of the so-called "gaichi", such as Manchuria, Taiwan, and Korea.
3.What can we see when we look at regions such as Aomori and Tsugaru? We will focus on works by Aomori natives such as Osamu Dazai, Zenzo Kasai, Norio Nagayama, and Shuji Terayama.
4.How is the so-called post-disaster literature redrawing the hometown? We will consider the novels of Yusuke Kimura and Seiko Ito.
1 | イントロダクション |
2 | 明治期の文学と故郷 |
3 | 宮崎湖処子「帰省」 |
4 | 1930年代の故郷 |
5 | 小林秀雄「故郷を失った文学」を考える |
6 | 外地と故郷を考える |
7 | 太宰治「善蔵を思う」を読む |
8 | 葛西善蔵「贋物」を読む |
9 | 永山則夫と中上健次 |
10 | 永山則夫と寺山修司 |
11 | 寺山修司『田園に死す』を考える |
12 | 木村友祐「イサの氾濫」を読む |
13 | いとうせいこう『想像ラジオ』を読む |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
復習については、毎回の内容をレポート試験に備えて各自見直す、あるいは整理することが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でプリントを配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
故郷という概念が日本近現代文学の中でいかに成立、展開してきたかを理解する。
This course aims to understand how the concept of homeland has been established and developed in modern and contemporary Japanese literature.
この授業では、日本近現代文学において故郷ということがどのように問題化されてきたかを考える。
具体的には以下のように展開する。
1.明治期の文学のなかで、故郷という概念がいかに生成されたのか。具体的な作品として、宮崎湖処子「帰省」を紹介しつつ説明する。
2.1930年代以降の戦時体制下において、故郷という概念がいかに再編されたのか。それを考える際には、風土や郷土といった語も鍵語となる。また、満洲や台湾、朝鮮などのいわゆる外地の日本語文学のなかにも故郷の問題は浮上するのであり、そのことについて検討する。
3.青森や津軽といった地域に注目すると、何が見えてくるのか。太宰治、葛西善蔵、永山則夫、寺山修司という、青森県出身者の手による作品を対象に考える。
4.いわゆる震災後文学は故郷をいかに描き直しているか。木村友祐といとうせいこうの小説をもとに考える。
In this class, we will consider how "home" has been problematized in modern and contemporary Japanese literature.
Specifically, it will be developed in accordance with the following questions.
1.How was the concept of "hometown" created in the literature of the Meiji period? I will introduce Miyazaki Koshoshi's "Homecoming" as a specific work and explain it.
2.How was the concept of hometown reorganized under the wartime regime after the 1930s? In thinking about this, words such as "fudo" and "kyodo" become key terms. The question of hometown also arises in the Japanese literature of the so-called "gaichi", such as Manchuria, Taiwan, and Korea.
3.What can we see when we look at regions such as Aomori and Tsugaru? We will focus on works by Aomori natives such as Osamu Dazai, Zenzo Kasai, Norio Nagayama, and Shuji Terayama.
4.How is the so-called post-disaster literature redrawing the hometown? We will consider the novels of Yusuke Kimura and Seiko Ito.
1 | イントロダクション |
2 | 明治期の文学と故郷 |
3 | 宮崎湖処子「帰省」 |
4 | 1930年代の故郷 |
5 | 小林秀雄「故郷を失った文学」を考える |
6 | 外地と故郷を考える |
7 | 太宰治「善蔵を思う」を読む |
8 | 葛西善蔵「贋物」を読む |
9 | 永山則夫と中上健次 |
10 | 永山則夫と寺山修司 |
11 | 寺山修司『田園に死す』を考える |
12 | 木村友祐「イサの氾濫」を読む |
13 | いとうせいこう『想像ラジオ』を読む |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
復習については、毎回の内容をレポート試験に備えて各自見直す、あるいは整理することが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でプリントを配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |