日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT333/AT333AT333 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本文学3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Deepening the understanding of performing arts while studying how modern Japanese theater has been shaped through its interactions with adjacent fields such as literature, fine arts, music, and film,
as well as contemporary society and history.
How did the history of modern Japanese theater come about? Through the history of Japanese theater since the Meiji period, students will understand the diversity and multifaceted nature of the theater genre, and learn about its relationship with adjacent fields such as contemporary literature, art, music, and film, as well as its relationship with society and history.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の日本の文化政策と演劇 |
3 | 明治期の歌舞伎と新興演劇① |
4 | 明治期の歌舞伎と新興演劇② |
5 | 明治期の歌舞伎と新興演劇③ |
6 | 自由劇場:小山内薫と二代目市川左団次 |
7 | 文芸協会から芸術座へ:坪内逍遙・島村抱月・松井須磨子・水谷八重子 |
8 | 帝国劇場の開場と展開 |
9 | 大正期の小劇場運動 |
10 | 築地小劇場とその周辺 |
11 | 戦時下の演劇① |
12 | 戦時下の演劇② |
13 | 占領下の演劇 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業テーマに関わる演劇や映画、文学作品、美術館・博物館等の展覧会等を紹介するので、実際にそれらを鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキスト(教科書)は使用せず、毎回の授業で必要に応じてレジュメを配付する。 |
単一のジャンルに縛られず、他領域とのかかわりを見渡すことのできる視野の広さ
とくになし
舞台芸術についての理解を深めるとともに、近代日本演劇が、文学、美術、音楽、映画等の隣接領域をはじめ、同時代の社会・歴史等とどのように関わりながら、形成されてきたのかを学ぶ。
Deepening the understanding of performing arts while studying how modern Japanese theater has been shaped through its interactions with adjacent fields such as literature, fine arts, music, and film,
as well as contemporary society and history.
近代日本演劇史はどのように成立してきたのか。明治期以降の日本演劇史を通して、演劇というジャンルの多様性と多面性について理解し、同時代の文学、美術、音楽、映像など隣接領域との関わり、社会や歴史とのかかわりを学ぶ。
How did the history of modern Japanese theater come about? Through the history of Japanese theater since the Meiji period, students will understand the diversity and multifaceted nature of the theater genre, and learn about its relationship with adjacent fields such as contemporary literature, art, music, and film, as well as its relationship with society and history.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の日本の文化政策と演劇 |
3 | 明治期の歌舞伎と新興演劇① |
4 | 明治期の歌舞伎と新興演劇② |
5 | 明治期の歌舞伎と新興演劇③ |
6 | 自由劇場:小山内薫と二代目市川左団次 |
7 | 文芸協会から芸術座へ:坪内逍遙・島村抱月・松井須磨子・水谷八重子 |
8 | 帝国劇場の開場と展開 |
9 | 大正期の小劇場運動 |
10 | 築地小劇場とその周辺 |
11 | 戦時下の演劇① |
12 | 戦時下の演劇② |
13 | 占領下の演劇 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業テーマに関わる演劇や映画、文学作品、美術館・博物館等の展覧会等を紹介するので、実際にそれらを鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキスト(教科書)は使用せず、毎回の授業で必要に応じてレジュメを配付する。 |
単一のジャンルに縛られず、他領域とのかかわりを見渡すことのできる視野の広さ
とくになし