日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT334/AT334AT334 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本文学4 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, by focusing on various phenomena surrounding literature, students will acquire an awareness of issues in modern Japanese literature and develop the ability to consider things from multiple perspectives from cultural, social, and historical contexts. We also aim to improve resource searching skills that can be used in writing graduation theses and in other course.
To understand literature, it is necessary not only to read the text carefully, but also to pay close attention to the surrounding information. Therefore, in this course, we will decipher modern Japanese literature from a broader perspective by delving into various phenomena surrounding literature such as media, networks, content, and materials. Specifically, the following lesson plan is planned, but it is subject to change.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の新聞(メディア) |
3 | カストリ雑誌とポストカストリ雑誌(メディア) |
4 | 『読物と講談』と小型雑誌(メディア) |
5 | 尾崎紅葉と硯友社(ネットワーク) |
6 | 早稲田派と自然主義(ネットワーク) |
7 | 白樺派・新思潮派(ネットワーク) |
8 | 速記と三遊亭円朝(コンテンツ) |
9 | 書き講談と新講談(コンテンツ) |
10 | 明治・大正の探偵小説と猟奇耽異(コンテンツ) |
11 | リレー小説(コンテンツ) |
12 | 原稿・書簡(資料) |
13 | 文学館・記念館(資料) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示されたテキストや資料、参考文献を読む。授業時に指示された課題を提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) リアクションペーパー(30%) 授業内で指示した課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で適宜紹介する。 |
本授業では〈文学〉を取り巻く様々な事象に着目することで、日本近代文学における問題意識を身につけると共に、文化的・社会的・歴史的な文脈から多角的に考察する能力を養う。また卒業論文の執筆や、他の授業においても汎用可能な資料検索スキルの向上を目指す。
In this course, by focusing on various phenomena surrounding literature, students will acquire an awareness of issues in modern Japanese literature and develop the ability to consider things from multiple perspectives from cultural, social, and historical contexts. We also aim to improve resource searching skills that can be used in writing graduation theses and in other course.
〈文学〉を読解するにはテキストを精読するだけではなく、その周辺情報にも目を配る必要がある。そこで本授業では、メディア・ネットワーク・コンテンツ・資料といった〈文学〉を取り巻く様々な事象を深掘りすることで、より広い視野から日本近代文学を読み解いていく。具体的には以下の授業計画を予定しているが、変更の可能性もある。
To understand literature, it is necessary not only to read the text carefully, but also to pay close attention to the surrounding information. Therefore, in this course, we will decipher modern Japanese literature from a broader perspective by delving into various phenomena surrounding literature such as media, networks, content, and materials. Specifically, the following lesson plan is planned, but it is subject to change.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の新聞(メディア) |
3 | カストリ雑誌とポストカストリ雑誌(メディア) |
4 | 『読物と講談』と小型雑誌(メディア) |
5 | 尾崎紅葉と硯友社(ネットワーク) |
6 | 早稲田派と自然主義(ネットワーク) |
7 | 白樺派・新思潮派(ネットワーク) |
8 | 速記と三遊亭円朝(コンテンツ) |
9 | 書き講談と新講談(コンテンツ) |
10 | 明治・大正の探偵小説と猟奇耽異(コンテンツ) |
11 | リレー小説(コンテンツ) |
12 | 原稿・書簡(資料) |
13 | 文学館・記念館(資料) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示されたテキストや資料、参考文献を読む。授業時に指示された課題を提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) リアクションペーパー(30%) 授業内で指示した課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で適宜紹介する。 |