日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT337/AT337AT337 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本語学1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to understand the historical development of kana, including man'yogana, katakana, and hiragana. Through the history of Japanese writing systems, this course will examine how kana was created and used in ancient and medieval Japan. This course aims to deepen students' understanding of the development of kana in the course of history, and to cultivate their ability to read and understand historical materials written in kana.
This course provides an overview of the history of kana among the writing systems of the Japanese language. We will understand the development and usage of man'yogana, which was used in ancient Japan before the birth of katakana and hiragana, through materials such as epigraph and mokkan (wooden tablet). We will look into kunten (guiding marks for reading Classical Chinese) materials to confirm the various stages of katakana, which originated from kunten used to read Classical Chinese texts, and trace their historical change. As for hiragana, we will learn about its origin as well as development from materials that are written and excavated, and touch upon its uses including literacy education. Students will be asked to practice reading the materials introduced in class.
1 | 日本語文字表記史の特質(総論) |
2 | 万葉仮名の発生と展開 金石文・出土文字資料 |
3 | 和歌の表記と万葉仮名 木簡・記紀・万葉集 |
4 | 万葉仮名散文の様態と用途 正倉院万葉仮名文書 |
5 | 宣命体 木簡・続日本紀宣命・正倉院文書 |
6 | 漢文訓読と片仮名の発生 初期訓点資料 |
7 | 訓点の片仮名の展開 10世紀以降の訓点資料 |
8 | 訓点系片仮名文の発生 西大寺本金光明最勝王経・東大寺諷誦文稿 |
9 | 仮名文系片仮名文の発生と展開 醍醐寺五重塔天井板落書・片仮名書和歌 |
10 | 宣命体系片仮名文の発生と展開 今昔物語集 |
11 | 平仮名の発生 出土資料・有年申文・極初期仮名消息 |
12 | 平仮名の展開 10世紀以降の仮名消息・古筆資料 |
13 | 平仮名と文字教育 いろは歌資料 |
14 | 平仮名の用途の広がり 中世文書 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講義で取り上げる資料について、予め完全には読めないなりに目を通し(予習)、授業後に読み返す(復習)こと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業内での資料読解作業など(20%) |
備考 (Notes) | ||
期末レポート・平常点とも、普段の授業の取り組み(予習・復習の程度)を測ることを重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
全て自作資料(プリント)を使用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
日本語の通時的研究に関心を有すること。
ノートPC・タブレット等
本講義は、日本語における仮名(万葉仮名・片仮名・平仮名)の歴史的発達について理解することを目的とする。日本語表記体の歴史を通じて、古代・中世の日本において仮名がどのように作られて用いられていたのかについて考察する。仮名の歴史的変遷に対する理解を深めることと、仮名で書かれた文字資料の読解力を培うことを本講義の目標とする。
The purpose of this course is to understand the historical development of kana, including man'yogana, katakana, and hiragana. Through the history of Japanese writing systems, this course will examine how kana was created and used in ancient and medieval Japan. This course aims to deepen students' understanding of the development of kana in the course of history, and to cultivate their ability to read and understand historical materials written in kana.
本講義では、日本語の表記体のうち、仮名を使用したものの歴史を概観する。片仮名や平仮名が誕生する以前に古代日本で用いられた万葉仮名の発達と用途について金石文や木簡などの資料を通して理解する。漢文の訓読に使う訓点から生まれた片仮名の各段階の姿を訓点資料で確認し、その変遷を追う。平仮名に関しては、伝世資料や出土資料からその発生と展開を学び、文字教育などの用途にも触れる。また、授業で紹介された資料の読解練習をしてもらうことも予定している。
This course provides an overview of the history of kana among the writing systems of the Japanese language. We will understand the development and usage of man'yogana, which was used in ancient Japan before the birth of katakana and hiragana, through materials such as epigraph and mokkan (wooden tablet). We will look into kunten (guiding marks for reading Classical Chinese) materials to confirm the various stages of katakana, which originated from kunten used to read Classical Chinese texts, and trace their historical change. As for hiragana, we will learn about its origin as well as development from materials that are written and excavated, and touch upon its uses including literacy education. Students will be asked to practice reading the materials introduced in class.
1 | 日本語文字表記史の特質(総論) |
2 | 万葉仮名の発生と展開 金石文・出土文字資料 |
3 | 和歌の表記と万葉仮名 木簡・記紀・万葉集 |
4 | 万葉仮名散文の様態と用途 正倉院万葉仮名文書 |
5 | 宣命体 木簡・続日本紀宣命・正倉院文書 |
6 | 漢文訓読と片仮名の発生 初期訓点資料 |
7 | 訓点の片仮名の展開 10世紀以降の訓点資料 |
8 | 訓点系片仮名文の発生 西大寺本金光明最勝王経・東大寺諷誦文稿 |
9 | 仮名文系片仮名文の発生と展開 醍醐寺五重塔天井板落書・片仮名書和歌 |
10 | 宣命体系片仮名文の発生と展開 今昔物語集 |
11 | 平仮名の発生 出土資料・有年申文・極初期仮名消息 |
12 | 平仮名の展開 10世紀以降の仮名消息・古筆資料 |
13 | 平仮名と文字教育 いろは歌資料 |
14 | 平仮名の用途の広がり 中世文書 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の講義で取り上げる資料について、予め完全には読めないなりに目を通し(予習)、授業後に読み返す(復習)こと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業内での資料読解作業など(20%) |
備考 (Notes) | ||
期末レポート・平常点とも、普段の授業の取り組み(予習・復習の程度)を測ることを重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
全て自作資料(プリント)を使用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
日本語の通時的研究に関心を有すること。
ノートPC・タブレット等