日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AT337
Theme・Subtitle 日本語学1
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number JAL2400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of this course is to understand the historical development of kana, including man'yogana, katakana, and hiragana. Through the history of Japanese writing systems, this course will examine how kana was created and used in ancient and medieval Japan. This course aims to deepen students' understanding of the development of kana in the course of history, and to cultivate their ability to read and understand historical materials written in kana.

【Course Contents】

This course provides an overview of the history of kana among the writing systems of the Japanese language. We will understand the development and usage of man'yogana, which was used in ancient Japan before the birth of katakana and hiragana, through materials such as epigraph and mokkan (wooden tablet). We will look into kunten (guiding marks for reading Classical Chinese) materials to confirm the various stages of katakana, which originated from kunten used to read Classical Chinese texts, and trace their historical change. As for hiragana, we will learn about its origin as well as development from materials that are written and excavated, and touch upon its uses including literacy education. Students will be asked to practice reading the materials introduced in class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 日本語文字表記史の特質(総論)
2 万葉仮名の発生と展開 金石文・出土文字資料
3 和歌の表記と万葉仮名 木簡・記紀・万葉集
4 万葉仮名散文の様態と用途 正倉院万葉仮名文書
5 宣命体 木簡・続日本紀宣命・正倉院文書
6 漢文訓読と片仮名の発生 初期訓点資料
7 訓点の片仮名の展開 10世紀以降の訓点資料
8 訓点系片仮名文の発生 西大寺本金光明最勝王経・東大寺諷誦文稿
9 仮名文系片仮名文の発生と展開 醍醐寺五重塔天井板落書・片仮名書和歌
10 宣命体系片仮名文の発生と展開 今昔物語集
11 平仮名の発生 出土資料・有年申文・極初期仮名消息
12 平仮名の展開 10世紀以降の仮名消息・古筆資料
13 平仮名と文字教育 いろは歌資料
14 平仮名の用途の広がり 中世文書 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の講義で取り上げる資料について、予め完全には読めないなりに目を通し(予習)、授業後に読み返す(復習)こと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 授業内での資料読解作業など(20%)
備考 (Notes)
期末レポート・平常点とも、普段の授業の取り組み(予習・復習の程度)を測ることを重視する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
全て自作資料(プリント)を使用する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本語の通時的研究に関心を有すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPC・タブレット等

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】