日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT341/AT341AT341 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本語学5 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course objectives are as follows:
To be able to academically analyze the characteristics of Japanese language dictionaries through various phenomena.
To be able to academically analyze various phenomena through Japanese language dictionaries.
The course will examine Japanese language dictionaries from various perspectives under the theme "Japanese Dictionaries × XX." It will explore the characteristics and academic challenges of Japanese
language dictionaries, as well as the enjoyable ways to engage with them.
1 | イントロ |
2 | 国語辞書×色 |
3 | 国語辞書×ヘアースタイル |
4 | 国語辞書×動物 |
5 | 国語辞書×音楽 |
6 | 国語辞書×アイドル |
7 | 国語辞書×オタク文化 |
8 | 国語辞書×悪口 |
9 | 国語辞書×恋愛 |
10 | 国語辞書×小説 |
11 | 国語辞書×プリキュア |
12 | 国語辞書×教育 |
13 | 国語辞書×○○(受講生の提案を受けて決めます) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
国語辞書を常時引くとともに、当該テーマについて図書館等を活用して知識を事前及び事後に仕入れる。予復習はそれぞれ2時間を想定している。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小課題(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2回目以降、紙の国語辞書(語釈の付いているもの)を1冊以上、必ず手元に用意して臨んでください。 |
次のような方を対象に想定しています。
・国語辞書(国語辞典)が好き
・国語辞書を好きになろうかなと思っている
・マニアックな趣味を国語辞書を通じて語りたい
なお、あくまで学術的考察が基本となるため、エンターテイメント主体の講義とはなりません。
➀さまざまな事象を通じて、国語辞書の特色を学術的に考察できるようになる。
➁国語辞書を通じて、さまざまな事象について学術的に考察できるようになる。
The course objectives are as follows:
To be able to academically analyze the characteristics of Japanese language dictionaries through various phenomena.
To be able to academically analyze various phenomena through Japanese language dictionaries.
【国語辞書×○○】という形で、さまざまな切り口から国語辞書を学術的考察の対象として取り上げます。国語辞書の特徴や学術的課題について理解するとともに、どのような切り口で国語辞書を楽しむことができるか、ということも考えていきます。
The course will examine Japanese language dictionaries from various perspectives under the theme "Japanese Dictionaries × XX." It will explore the characteristics and academic challenges of Japanese
language dictionaries, as well as the enjoyable ways to engage with them.
1 | イントロ |
2 | 国語辞書×色 |
3 | 国語辞書×ヘアースタイル |
4 | 国語辞書×動物 |
5 | 国語辞書×音楽 |
6 | 国語辞書×アイドル |
7 | 国語辞書×オタク文化 |
8 | 国語辞書×悪口 |
9 | 国語辞書×恋愛 |
10 | 国語辞書×小説 |
11 | 国語辞書×プリキュア |
12 | 国語辞書×教育 |
13 | 国語辞書×○○(受講生の提案を受けて決めます) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
国語辞書を常時引くとともに、当該テーマについて図書館等を活用して知識を事前及び事後に仕入れる。予復習はそれぞれ2時間を想定している。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小課題(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2回目以降、紙の国語辞書(語釈の付いているもの)を1冊以上、必ず手元に用意して臨んでください。 |
次のような方を対象に想定しています。
・国語辞書(国語辞典)が好き
・国語辞書を好きになろうかなと思っている
・マニアックな趣味を国語辞書を通じて語りたい
なお、あくまで学術的考察が基本となるため、エンターテイメント主体の講義とはなりません。