日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU022/AU022AU022 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
様々なテクストの解釈と分析 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW1810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Read and accurately understand a text, and then become able to interpret/analyze it in the own way. Through in-class presentations and dialogue, and based on the opinions of others, accept that a wide variety of possible interpretations exist.
We will read various novels and all students should be able to interpret/analyze the content in their own way. While providing evidence of their interpretation/analysis, students will give a presentation in a format that can successfully convince other of their argument. Also, each student will review a book that they like and present it in a way that convinces the listeners that it is something they would want to read. We will then vote on which book review was the most appealing.
1 | ガイダンス |
2 | カズオイシグロ『遠い山なみの光』 |
3 | マルグリット・デュラス『モデラート・カンタービレ』 |
4 | 坂口安吾『白痴』 |
5 | ドストエフスキー「大審問官」(『カラマーゾフの兄弟』第2部第5編5章) |
6 | 安部公房『他人の顔』 |
7 | ソフォクレス『オイディプス』 |
8 | 安倍公房『燃え尽きた地図』 |
9 | 内田百閒『とおぼえ』 |
10 | アンリ・ベルクソン『時間と自由』 |
11 | アラン・ロブ=グリエ『消しゴム』 |
12 | ビブリオバトル(1) |
13 | ビブリオバトル(2) |
14 | 最終レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者全員が毎回、指定の小説を読んで、話し合いの基となるペーパーを用意してきてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
発表(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
四分の一以上の欠席は失格とみなす。 |
なし/None
テクストを適切に読解し、自分なりの解釈・分析ができるようになる。授業での発表、対話を通して、他者の意見を参考に、多様な解釈の可能性を受け入れる。
Read and accurately understand a text, and then become able to interpret/analyze it in the own way. Through in-class presentations and dialogue, and based on the opinions of others, accept that a wide variety of possible interpretations exist.
様々な小説・哲学書を読み、参加者全員が内容を自分なりに解釈・分析し、その根拠を示しつつ、他者にも納得できるような形で発表する。また、各々が自分の好きな小説について、聞き手に読みたいと思わせるような書評を行い、どの書評が一番魅力的だったか投票を行う。
We will read various novels and all students should be able to interpret/analyze the content in their own way. While providing evidence of their interpretation/analysis, students will give a presentation in a format that can successfully convince other of their argument. Also, each student will review a book that they like and present it in a way that convinces the listeners that it is something they would want to read. We will then vote on which book review was the most appealing.
1 | ガイダンス |
2 | カズオイシグロ『遠い山なみの光』 |
3 | マルグリット・デュラス『モデラート・カンタービレ』 |
4 | 坂口安吾『白痴』 |
5 | ドストエフスキー「大審問官」(『カラマーゾフの兄弟』第2部第5編5章) |
6 | 安部公房『他人の顔』 |
7 | ソフォクレス『オイディプス』 |
8 | 安倍公房『燃え尽きた地図』 |
9 | 内田百閒『とおぼえ』 |
10 | アンリ・ベルクソン『時間と自由』 |
11 | アラン・ロブ=グリエ『消しゴム』 |
12 | ビブリオバトル(1) |
13 | ビブリオバトル(2) |
14 | 最終レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者全員が毎回、指定の小説を読んで、話し合いの基となるペーパーを用意してきてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
発表(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
四分の一以上の欠席は失格とみなす。 |
なし/None