日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AU031
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW3810
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Develop the logical thinking and writing skills needed to produce a graduate thesis or equivalent piece of writing. Produce an organized piece of writing of around 12,000 characters.

【Course Contents】

Whether you write a graduation thesis or create a graduation piece, it is necessary to develop the know-how to read and comprehend logical texts, understand their structure, compose your own logical text and give a presentation on it. In this seminar we will learn technical rules to follow when writing and aim to cultivate the ability to compose a written text that is not just understandable to yourself, but able to successfully convince others of your argument. Also, this is the seminar for building a base of knowledge on how to write a graduate thesis or equivalent piece of writing. Therefore, the lead lecturer of this seminar does not necessarily need to be the same person as a student’s fourth year graduate thesis (or graduate piece) supervisor. A joint class with another lecturer’s class will also be carried out midway through the course. Students will submit a preliminary graduate thesis (or graduate piece) paper (of around 12,000 characters) as a final report for this seminar.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:予備論文と卒業論文(制作)とのつながり
2 発表と討論1
3 発表と討論2
4 発表と討論3
5 発表と討論4
6 合同授業期間1
7 合同授業期間2
8 合同授業期間3
9 合同授業期間4
10 合同授業期間5
11 発表と討論5
12 発表と討論6
13 発表と討論7
14 まとめと卒業論文(制作)予備論文の提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各自の発表のために資料を作成する(A4判3~4枚)。テーマ、目次案、参考文献表を必ず含むこと。また、教員の指示による宿題も行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度(発言回数+発言内容)(40%)
発表報告内容(20%)
卒業論文(制作)予備論文(40%)
備考 (Notes)
四分の一以上の欠席や遅刻は失格になるので注意!

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜プリントや資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要があれば授業中に指定する。文献はコピーを配布する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本授業で制作する予備論文の提出が,4年次の卒業論文(制作)指導演習を履修登録するための前提となるので注意すること。

【注意事項 / Notice】