日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU101/AU101AU101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人生を「古典」に問う |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this class are to
・understand how to approach philosophical questions through the “classics” and to be able to put such methods into practice,
・acquire one's own perspective on the significance of the “classics” for modern people.
In the book selected as text, various philosophical researchers answer life-counseling questions such as “I am easily influenced by others' opinions” or “I am struggling with my parents,” using “classics” in their respective fields as clues. In this class, through each student's presentation, we would like to confirm the contents of the “classics” that were used as clues, and to consider whether or not a valid answer was given and whether or not another way of answering the question is possible.
Through this process, we will deepen our thoughts on the significance of the “classics” and how they are connected to people today.
In the end, each participant is expected to ask his or her own question to some “classic” and come up with his or her own answers.
1 | イントロダクション |
2 | 総説、「古典」をめぐる問い |
3 | 発表と議論(1) |
4 | 発表と議論(2) |
5 | 発表と議論(3) |
6 | 発表と議論(4) |
7 | 発表と議論(5) |
8 | 発表と議論(6) |
9 | 発表と議論(7) |
10 | 発表と議論(8) |
11 | 発表と議論(9) |
12 | 発表と議論(10) |
13 | 発表と議論(11) |
14 | 総括、論文作成相談 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
基本的に、担当者がレジュメを作成して発表を行い、それについてクラス内で議論する方法を想定している。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。 |
発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
以上の作業について、各回の授業前・授業後それぞれ平均2時間。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。 発表については授業内で口頭でフィードバックし、適宜Canvas LMSを併用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島隆博等編著 | 『扉をひらく哲学――人生の鍵は古典のなかにある』 | 岩波書店 | 2023 | 9784005009688 |
その他 (Others) | |||||
その他はコピーを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小島毅編著 | 『知の古典は誘惑する』 | 岩波書店 | 2018 | 9784005008759 |
2 | 逸身喜一郎ほか編 | 『古典について、冷静に考えてみました』 | 岩波書店 | 2016 | 9784000229500 |
3 | 前田雅之 | 『古典と日本人』 | 光文社 | 2022 | 9784334046408 |
その他 (Others) | |||||
ほかは適宜紹介する。 |
資料の共有や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。
発表用資料、最終レポートの作成にPCが必要。
Canvas上で共有した資料を参照することもあるため、PCもしくはタブレットの持参が望ましい。
この授業の到達目標は以下のとおり。
・哲学的な問いに対して「古典」からアプローチする方法を知るとともに、自らその方法を実践できる。
・現代人にとっての「古典」の意義について自分自身の視座を獲得する。
The objectives of this class are to
・understand how to approach philosophical questions through the “classics” and to be able to put such methods into practice,
・acquire one's own perspective on the significance of the “classics” for modern people.
テキストに選定した書物では、「人の意見にすぐ影響されてしまいます」とか「親との関係に悩んでいます」といった人生相談的な問いについて、さまざまな哲学研究者がそれぞれの分野の「古典」を手がかりに答えている。この授業では、受講者それぞれの発表を通じて、実際に手がかりとされた「古典」の内容を確認し、有効な答えが与えられたのかどうか、別の答え方もあり得るのかについて考察していきたい。
その作業を通じて、「古典」の意義やそれと現代人との繋がり方について考えを深めていく。
最終的には受講者それぞれが、何らかの「古典」に自らの問いを投げかけてそれなりの答えを導き出すことを目指す。
In the book selected as text, various philosophical researchers answer life-counseling questions such as “I am easily influenced by others' opinions” or “I am struggling with my parents,” using “classics” in their respective fields as clues. In this class, through each student's presentation, we would like to confirm the contents of the “classics” that were used as clues, and to consider whether or not a valid answer was given and whether or not another way of answering the question is possible.
Through this process, we will deepen our thoughts on the significance of the “classics” and how they are connected to people today.
In the end, each participant is expected to ask his or her own question to some “classic” and come up with his or her own answers.
1 | イントロダクション |
2 | 総説、「古典」をめぐる問い |
3 | 発表と議論(1) |
4 | 発表と議論(2) |
5 | 発表と議論(3) |
6 | 発表と議論(4) |
7 | 発表と議論(5) |
8 | 発表と議論(6) |
9 | 発表と議論(7) |
10 | 発表と議論(8) |
11 | 発表と議論(9) |
12 | 発表と議論(10) |
13 | 発表と議論(11) |
14 | 総括、論文作成相談 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
基本的に、担当者がレジュメを作成して発表を行い、それについてクラス内で議論する方法を想定している。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。 |
発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
以上の作業について、各回の授業前・授業後それぞれ平均2時間。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。 発表については授業内で口頭でフィードバックし、適宜Canvas LMSを併用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島隆博等編著 | 『扉をひらく哲学――人生の鍵は古典のなかにある』 | 岩波書店 | 2023 | 9784005009688 |
その他 (Others) | |||||
その他はコピーを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小島毅編著 | 『知の古典は誘惑する』 | 岩波書店 | 2018 | 9784005008759 |
2 | 逸身喜一郎ほか編 | 『古典について、冷静に考えてみました』 | 岩波書店 | 2016 | 9784000229500 |
3 | 前田雅之 | 『古典と日本人』 | 光文社 | 2022 | 9784334046408 |
その他 (Others) | |||||
ほかは適宜紹介する。 |
資料の共有や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。
発表用資料、最終レポートの作成にPCが必要。
Canvas上で共有した資料を参照することもあるため、PCもしくはタブレットの持参が望ましい。