日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AU104
Theme・Subtitle 「遊び」をアカデミックに検討する
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number PCW2810
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Explore what “play” is made up of and the source of this “fun”. We will cover specific themes and aim to learn techniques for discussing the “fun” in these themes using academic terminology.

【Course Contents】

Frequently labelled a subculture, the domain of “play” has generally been given a subordinate status/low ranked position in society. Therefore, compared to so called advanced culture, “play” only has a short academic history. However, due to increased interest in today’s university students, the academic skills required to discuss play are in high demand. In view of this situation and with “play” and “fun” as our keywords, in this class we will learn the theoretical framework for analyzing these domains. Then, through exercises on the subject of analog or non-digital games we will learn methods for linking theory to analysis.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:受講者の確認および授業の進め方の説明
2 「真面目」と「遊び」は両立するか
3 遊戯を構成する場と役割
4 遊戯の楽しさを分析する理論
5 遊戯への没入を考察する理論
6 遊戯における知識の使用とその発展:クイズ文化
7 アナログゲームを用いたストーリーテリングの実践(1):作者の死
8 アナログゲームを用いたストーリーテリングの実践(2):物語の類型論
9 アナログゲームを用いたストーリーテリングの実践(3):記号学と構造主義
10 アナログゲームの構造分析と実践(1)
11 アナログゲームの構造分析と実践(2)
12 アナログゲームの構造分析と実践(3)
13 アナログゲームの構造分析と実践(4)
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回で対象となるテキストについて予習することが必要となる。また、報告の担当者はレジュメの作成を行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業への参加度(30%)
報告内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
基本的に、検討対象とするテキストは授業時に指示してコピーを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ヨハン・ホイジンガ 『ホモ・ルーデンス』 講談社学術文庫 2018 9784062924795
2 ロジェ・カイヨワ 『遊びと人間』 講談社学術文庫 1990 9784061589209
3 ミハイ・チクセントミハイ 『フロー体験』 世界思想社 1996 9784790706144
その他 (Others)
いずれも本授業テーマの基本文献なので、一読を勧める。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】