日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AU108
Theme・Subtitle 「身体、社会、アイデンティティーデメッロの『ボディ・スタディーズ』を読む」
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW2810
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

What is a “body?” We will try to answer this question by reading “Body Studies” by Margo Demello. We will examine how the body’s image and meaning have been modified according to changes in history, society, and technology.
The objectives of this class are:
(1) To understand the book’s framework, the perspective that the author chose to analyze the body.
2) To understand the meanings of the various concepts appearing in the book and the philosophers and scholars that the author mentions.
3) To be familiar with the scholarly discussions regarding the body.

【Course Contents】

Everyone talks about “the body” in their everyday life, sometimes as it may seem an obvious topic. In reality, however, defining the body is a difficult task. Margo DeMello’s “Body Studies” (Koyo Shobo, 2017) takes a constructionist perspective to analyze the body. According to constructionism, the body takes its meaning “in the context of history, society, and culture.”
How do “disease,” “class,” “beauty,” and “technology,” among other concepts, affect our perception of the body? In this seminar, we will read the original text carefully, discuss these topics, and the author’s perspective.
The first half of the class will focus on the summary of the text and its understanding. The second half will focus on discussion based on the students’ reaction papers submitted every week.
The class will also provide basic training for understanding philosophical concepts and formulating questions.
(Everyone should also give a presentation. More details will be explained during the first guidance session.)

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:ガイダンス(授業の進め方、発表とレジュメの作り方、ディスカッションの方法など)報告への練習① 問いを立てましょう
2 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
3 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
4 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
5 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
6 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
7 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
8 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
9 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
10 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
11 『ボディ・スタディーズ』、テキストの説明、みんなでディスカッションする。
12 発表
13 発表
14 発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:参加者は全員、事前に次回のテクストを読んでコメントペーパーを作成する(コメントペーパーの提出は毎週の火曜日の夜)。
報告も求める。報告の進め方について、初回のガイダンスの際、説明する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題(30%)
グループ・ディスカッション(30%)
発表(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マーゴ・デメッロ 『ボディ・スタディーズ』 晃洋書房 2017 9784771027978

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】