日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AU108
Theme・Subtitle 榊原哲也『医療ケアを問いなおす』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW2810
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this seminar, we will examine fundamental concepts in medical practice such as “illness” and “care” from a phenomenological perspective. We will explore the meaning of medicine and patient in phenomenology and discuss the “phenomenology of care.”
The objectives of this class are as follows:
(1) To understand the book’s framework, the perspective that the author chose to analyze the medicine and care.
2) To understand the meanings of the various concepts appearing in the book and the philosophers and scholars that the author mentions.
3) To be familiar with the scholarly discussions regarding the phenomenology of care.

【Course Contents】

In this seminar, we will carefully read Tetsuya Sakakibara's Rethinking Medical Care, a study of care based on the philosophy of phenomenology. Drawing on the phenomenological theories of Husserl, Heidegger, and Merleau-Ponty, we will consider what “illness” and “care” mean. Is experiencing illness merely a physical phenomenon? We will delve into the book’s central theme of viewing the patient as a whole person, encompassing both mind and body. Through this process, we will reflect on concepts such as “phenomenology," "the body," "medicine," and "medical care."
The first half of the class will focus on the summary of the text and its understanding. The second half will focus on discussion based on the students’ reaction papers submitted every week.
The class will also provide basic training for understanding philosophical concepts and formulating questions.
(Everyone should also give a presentation. More details will be explained during the first guidance session.)

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:ガイダンス(授業の進め方、発表とレジュメの作り方、ディスカッションの方法など)報告への練習① 問いを立てましょう
2 『医療ケアを問い直す』「第1章」
3 『医療ケアを問い直す』の「第2章」
4 『医療ケアを問い直す』の「第2章」
5 『医療ケアを問い直す』の「第2章」
6 『医療ケアを問い直す』の「第3章」
7 『医療ケアを問い直す』の「第4章」
8 『医療ケアを問い直す』の「第4章」
9 『医療ケアを問い直す』の「第4章」
10 『医療ケアを問い直す』の「第5章」
11 『医療ケアを問い直す』の「第5章」
12 報告
13 報告
14 報告

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:参加者は全員、事前に次回のテクストを読んでコメントペーパーを作成する(コメントペーパーの提出は毎週の火曜日の夜)。
報告も求める。報告の進め方について、初回のガイダンスの際、説明する。
参加を求める。積極的に議論に参加すること。
出席:4回以上の欠席を認めません。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題(30%)
グループ・ディスカッション(30%)
発表(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 榊原哲也 医療ケアを問いなおす シリーズ ケアを考える ——患者をトータルにみることの現象学 ちくま新書 2018 9784480071583

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】