日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU118/AU118AU118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代演劇批評/Critique of contemporary theater |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through writing about contemporary theater (excluding musicals), students will consider the meaning of the act of criticism and acquire a rich sensitivity and writing ability.
During the course period, students will go to see a contemporary theater performance in Tokyo (or the suburbs) and give a presentation on the characteristics of the work and the issues involved. In the end, students will be asked to write critiques and discuss them to brush up their writings and perspectives.
1 | ガイダンス |
2 | 概論──現代演劇史(1) |
3 | 概論──現代演劇史(2) |
4 | 履修者による発表(1) |
5 | 履修者による発表(2) |
6 | 履修者による発表(3) |
7 | 履修者による発表(4) |
8 | 履修者による発表(5) |
9 | 履修者による発表(6) |
10 | 履修者による発表(7) |
11 | 批評合評会(1) |
12 | 批評合評会(2) |
13 | 批評合評会(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間で演劇公演を見に行くことに加えて、発表のためのレジュメ準備が必要となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業参加度(40%) 課題の発表等(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木理映子(編) | 『〈現代演劇〉のレッスン』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845916030 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 扇田昭彦 | 『日本の現代演劇』 | 岩波書店 | 1995 | 4004303729 |
2 | 扇田昭彦 | 『舞台は語る ―現代演劇とミュージカルの見方』 | 集英社 | 2002 | 4087201554 |
3 | 徳永京子、藤原ちから | 『演劇最強論』 | 飛鳥新社 | 2013 | 4864102066 |
4 | 後藤隆基(編) | 『小劇場演劇とは何か』 | ひつじ書房 | 2022 | 4894769727 |
授業で取り上げる公演の候補作については、初回のガイダンスで紹介・案内する。
現代演劇(ミュージカルを除く)について書くことを通じて、批評という行為の意味を考え、豊かな感性と筆力を身につける。
Through writing about contemporary theater (excluding musicals), students will consider the meaning of the act of criticism and acquire a rich sensitivity and writing ability.
開講期間中に都内(または東京近郊)で行われている現代演劇の公演を見にいき、作品の特徴や課題について発表してもらいます。最終的には批評を執筆してもらい、討議することによって文章や視野をブラッシュアップしていきます。
During the course period, students will go to see a contemporary theater performance in Tokyo (or the suburbs) and give a presentation on the characteristics of the work and the issues involved. In the end, students will be asked to write critiques and discuss them to brush up their writings and perspectives.
1 | ガイダンス |
2 | 概論──現代演劇史(1) |
3 | 概論──現代演劇史(2) |
4 | 履修者による発表(1) |
5 | 履修者による発表(2) |
6 | 履修者による発表(3) |
7 | 履修者による発表(4) |
8 | 履修者による発表(5) |
9 | 履修者による発表(6) |
10 | 履修者による発表(7) |
11 | 批評合評会(1) |
12 | 批評合評会(2) |
13 | 批評合評会(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間で演劇公演を見に行くことに加えて、発表のためのレジュメ準備が必要となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業参加度(40%) 課題の発表等(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木理映子(編) | 『〈現代演劇〉のレッスン』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845916030 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 扇田昭彦 | 『日本の現代演劇』 | 岩波書店 | 1995 | 4004303729 |
2 | 扇田昭彦 | 『舞台は語る ―現代演劇とミュージカルの見方』 | 集英社 | 2002 | 4087201554 |
3 | 徳永京子、藤原ちから | 『演劇最強論』 | 飛鳥新社 | 2013 | 4864102066 |
4 | 後藤隆基(編) | 『小劇場演劇とは何か』 | ひつじ書房 | 2022 | 4894769727 |
授業で取り上げる公演の候補作については、初回のガイダンスで紹介・案内する。