日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AU118
Theme・Subtitle 渋沢栄一『論語講義』をとおして『論語』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW3810
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this class are to
・gain an understanding of how individuality and freedom in interpreting the classics relate to traditional constraints,
・gain an understanding of how each student should approach the classics,
・deepen students' understanding of the historical layers of Japanese language expression through familiarity with classical grammar and texts written in the old script.

【Course Contents】

Shibusawa Eiichi(1840-1931), a leading businessman of modern Japan, is known for his preaching of the union of morality and economics under the motto “Analects and Arithmetic.It is known that his Rongo Kōgi(Lectures on the Analects) were actually written by a different author, and that the book also relied on the notes by Mishima Chūshū, a kangaku(study of the Chinese classics) scholar.Therefore, it is difficult to accept Shibusawa's interpretation of the Analects as it is, but on the other hand, its free and unrestrained way of narrating the Analects has been praised as “very interesting”.
In this class, each student will be assigned a representative chapter of the Analects, and while referring to the history of interpretations of the Analects up to that time, we will analyze the content of interpretations developed in Shibusawa's name. Through this, students will gain an appreciation of the wide range of ways in which the Analects can be read, and will be helped to find their own way of reading the Analects.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 総説、渋沢栄一と『論語』
3 発表と議論(1):学而篇第一章(学)
4 発表と議論(2):学而篇第二章(孝悌と仁)
5 発表と議論(3):為政篇第四章(心)
6 発表と議論(4):為政篇第十六章(異端)
7 発表と議論(5):里仁篇第五章(貧富)
8 発表と議論(6):里仁篇第十五章(一貫の道)
9 発表と議論(7):述而篇第二十七章(不知)
10 発表と議論(8):子罕篇第一章(利)
11 発表と議論(9):利について掘り下げる
12 発表と議論(10):顔淵篇第一章(克己と仁)
13 発表と議論(11):克己と仁について掘り下げる
14 総括,論文作成相談

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
基本的に、担当者がレジュメを作成して発表を行い、それについてクラス内で議論する方法を想定している。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。
また、授業内容に挙げた話題と排列は仮のものであり、学期開始後の状況を見て確定させ、Canvas LMSで周知する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
以上の作業について、各回の授業前・授業後それぞれ平均2時間。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(40%)
授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。
発表に対するフィードバックは授業中に口頭で行い、その他、Canvas LMSを併用する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
コピーを配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 渋沢栄一 『論語講義』改版 明徳出版社 2024 9784896193244
2 渋沢栄一 『論語と算盤』 KADOKAWA 2008 9784044090012
3 松川健二 『宋明の論語』 汲古書院 2000 4762926507
その他 (Others)
ほかは適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

必須の前提知識ではないが、日本語の文語文法や旧字体、漢文訓読法、日本史上の人名やエピソードなどについて、臆することなく理解に取り組む姿勢が重要。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の共有や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。
発表用資料、最終レポートの作成にPCが必要。
Canvas上で共有した資料を参照することもあるため、PCもしくはタブレットの持参が望ましい。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】