日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU118/AU118AU118 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
渋沢栄一『論語講義』をとおして『論語』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this class are to
・gain an understanding of how individuality and freedom in interpreting the classics relate to traditional constraints,
・gain an understanding of how each student should approach the classics,
・deepen students' understanding of the historical layers of Japanese language expression through familiarity with classical grammar and texts written in the old script.
Shibusawa Eiichi(1840-1931), a leading businessman of modern Japan, is known for his preaching of the union of morality and economics under the motto “Analects and Arithmetic.It is known that his Rongo Kōgi(Lectures on the Analects) were actually written by a different author, and that the book also relied on the notes by Mishima Chūshū, a kangaku(study of the Chinese classics) scholar.Therefore, it is difficult to accept Shibusawa's interpretation of the Analects as it is, but on the other hand, its free and unrestrained way of narrating the Analects has been praised as “very interesting”.
In this class, each student will be assigned a representative chapter of the Analects, and while referring to the history of interpretations of the Analects up to that time, we will analyze the content of interpretations developed in Shibusawa's name. Through this, students will gain an appreciation of the wide range of ways in which the Analects can be read, and will be helped to find their own way of reading the Analects.
1 | イントロダクション |
2 | 総説、渋沢栄一と『論語』 |
3 | 発表と議論(1):学而篇第一章(学) |
4 | 発表と議論(2):学而篇第二章(孝悌と仁) |
5 | 発表と議論(3):為政篇第四章(心) |
6 | 発表と議論(4):為政篇第十六章(異端) |
7 | 発表と議論(5):里仁篇第五章(貧富) |
8 | 発表と議論(6):里仁篇第十五章(一貫の道) |
9 | 発表と議論(7):述而篇第二十七章(不知) |
10 | 発表と議論(8):子罕篇第一章(利) |
11 | 発表と議論(9):利について掘り下げる |
12 | 発表と議論(10):顔淵篇第一章(克己と仁) |
13 | 発表と議論(11):克己と仁について掘り下げる |
14 | 総括,論文作成相談 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
基本的に、担当者がレジュメを作成して発表を行い、それについてクラス内で議論する方法を想定している。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。 また、授業内容に挙げた話題と排列は仮のものであり、学期開始後の状況を見て確定させ、Canvas LMSで周知する。 |
発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
以上の作業について、各回の授業前・授業後それぞれ平均2時間。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。 発表に対するフィードバックは授業中に口頭で行い、その他、Canvas LMSを併用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渋沢栄一 | 『論語講義』改版 | 明徳出版社 | 2024 | 9784896193244 |
2 | 渋沢栄一 | 『論語と算盤』 | KADOKAWA | 2008 | 9784044090012 |
3 | 松川健二 | 『宋明の論語』 | 汲古書院 | 2000 | 4762926507 |
その他 (Others) | |||||
ほかは適宜紹介する。 |
必須の前提知識ではないが、日本語の文語文法や旧字体、漢文訓読法、日本史上の人名やエピソードなどについて、臆することなく理解に取り組む姿勢が重要。
資料の共有や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。
発表用資料、最終レポートの作成にPCが必要。
Canvas上で共有した資料を参照することもあるため、PCもしくはタブレットの持参が望ましい。
この授業の到達目標は以下のとおり。
・「古典」解釈の個性や自由が伝統的制約といかに関係するかについて理解を得る。
・学生それぞれの「古典」への接し方について見通しを得る。
・古典文法や旧字体で書かれた文章に親しみ、日本語表現の歴史的重層性への理解を深める。
The objectives of this class are to
・gain an understanding of how individuality and freedom in interpreting the classics relate to traditional constraints,
・gain an understanding of how each student should approach the classics,
・deepen students' understanding of the historical layers of Japanese language expression through familiarity with classical grammar and texts written in the old script.
近代日本の指導的実業家、渋沢栄一(1840-1931)は、「論語と算盤」の標語のもと、道徳と経済の合一を説いたことで知られる。彼の『論語講義』は、実際の執筆者は別人であり、漢学者・三島中洲の講義も利用されていることが知られている。したがって渋沢の『論語』解釈としてそのまま受け入れることは困難だが、一方では自由自在な語り方で「非常に面白い」との評価もある。
この授業では、『論語』の代表的な章について学生がそれぞれ担当し、当時までの『論語』解釈の歴史も参照しながら、渋沢の名のもとに展開された解釈内容を分析する。それを通じて、『論語』の読み方の幅の広さを感得するとともに、それぞれなりの『論語』の読み方を見つける一助とする。
Shibusawa Eiichi(1840-1931), a leading businessman of modern Japan, is known for his preaching of the union of morality and economics under the motto “Analects and Arithmetic.It is known that his Rongo Kōgi(Lectures on the Analects) were actually written by a different author, and that the book also relied on the notes by Mishima Chūshū, a kangaku(study of the Chinese classics) scholar.Therefore, it is difficult to accept Shibusawa's interpretation of the Analects as it is, but on the other hand, its free and unrestrained way of narrating the Analects has been praised as “very interesting”.
In this class, each student will be assigned a representative chapter of the Analects, and while referring to the history of interpretations of the Analects up to that time, we will analyze the content of interpretations developed in Shibusawa's name. Through this, students will gain an appreciation of the wide range of ways in which the Analects can be read, and will be helped to find their own way of reading the Analects.
1 | イントロダクション |
2 | 総説、渋沢栄一と『論語』 |
3 | 発表と議論(1):学而篇第一章(学) |
4 | 発表と議論(2):学而篇第二章(孝悌と仁) |
5 | 発表と議論(3):為政篇第四章(心) |
6 | 発表と議論(4):為政篇第十六章(異端) |
7 | 発表と議論(5):里仁篇第五章(貧富) |
8 | 発表と議論(6):里仁篇第十五章(一貫の道) |
9 | 発表と議論(7):述而篇第二十七章(不知) |
10 | 発表と議論(8):子罕篇第一章(利) |
11 | 発表と議論(9):利について掘り下げる |
12 | 発表と議論(10):顔淵篇第一章(克己と仁) |
13 | 発表と議論(11):克己と仁について掘り下げる |
14 | 総括,論文作成相談 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
基本的に、担当者がレジュメを作成して発表を行い、それについてクラス内で議論する方法を想定している。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。 また、授業内容に挙げた話題と排列は仮のものであり、学期開始後の状況を見て確定させ、Canvas LMSで周知する。 |
発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
以上の作業について、各回の授業前・授業後それぞれ平均2時間。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。 発表に対するフィードバックは授業中に口頭で行い、その他、Canvas LMSを併用する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渋沢栄一 | 『論語講義』改版 | 明徳出版社 | 2024 | 9784896193244 |
2 | 渋沢栄一 | 『論語と算盤』 | KADOKAWA | 2008 | 9784044090012 |
3 | 松川健二 | 『宋明の論語』 | 汲古書院 | 2000 | 4762926507 |
その他 (Others) | |||||
ほかは適宜紹介する。 |
必須の前提知識ではないが、日本語の文語文法や旧字体、漢文訓読法、日本史上の人名やエピソードなどについて、臆することなく理解に取り組む姿勢が重要。
資料の共有や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。
発表用資料、最終レポートの作成にPCが必要。
Canvas上で共有した資料を参照することもあるため、PCもしくはタブレットの持参が望ましい。