日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU119/AU119AU119 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「ユートピア」文学を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
"Utopia” has long been a source of unabated imagery in literary and visual works. In this seminar, after a close reading of “Utopian Illusions” (Kawabata Kaori), we will read and examine a variety of works.
The Greek word “utopia” (coined by Thomas More), meaning “an Elysium that does not exist anywhere," has been a source of unabated imagery in literary and visual works, from Plato's "The State" through the socialist utopias of the 19th century to the science fiction futuristic images of the present days. In this seminar, after a close reading of the classic “Utopian Illusion” (Kawabata Kaori), which traces the genealogy of the image of utopia from multiple angles, we will read and examine different kinds of works.
1 | ガイダンス、発表の分担 |
2 | 発表と議論1 |
3 | 発表と議論2 |
4 | 発表と議論3 |
5 | 発表と議論4 |
6 | 発表と議論5 |
7 | 発表と議論6 |
8 | 発表と議論7 |
9 | 発表と議論8 |
10 | 発表と議論9 |
11 | 発表と議論10 |
12 | 発表と議論11 |
13 | 発表と議論12 |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に必ずテキストを読み込み、議論とすべき点をクリアにしておくこと。また授業の総まとめとして小レポートを課すので、早い時期から構想を練っておくこと。各回の復習には2時間程度を要する。それ以外の授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 演習への参加度(30%) 小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
『ユートピアの幻想』はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業内に指示する。 |
「ユートピア」は、長きにわたって文学・映像作品の汲みせぬイマージュの源泉であり続けてきた。本演習では、『ユートピアの幻想』(川端香男里)を精読した後、様々な作品の読解・検討を行う。
"Utopia” has long been a source of unabated imagery in literary and visual works. In this seminar, after a close reading of “Utopian Illusions” (Kawabata Kaori), we will read and examine a variety of works.
ギリシア語で「どこにもない理想郷」を意味する「ユートピア」(トマス・モアの造語)は、プラトンの『国家』を源に、19世紀の社会主義的ユートピアを経て、現代のSF的未来像に至るまで、文学・映像作品の汲みせぬイマージュの源泉であり続けてきた。本演習では、ユートピア像の系譜を多角的に辿った古典『ユートピアの幻想』(川端香男里)を精読した後、諸作品の読解・検討を行う。
The Greek word “utopia” (coined by Thomas More), meaning “an Elysium that does not exist anywhere," has been a source of unabated imagery in literary and visual works, from Plato's "The State" through the socialist utopias of the 19th century to the science fiction futuristic images of the present days. In this seminar, after a close reading of the classic “Utopian Illusion” (Kawabata Kaori), which traces the genealogy of the image of utopia from multiple angles, we will read and examine different kinds of works.
1 | ガイダンス、発表の分担 |
2 | 発表と議論1 |
3 | 発表と議論2 |
4 | 発表と議論3 |
5 | 発表と議論4 |
6 | 発表と議論5 |
7 | 発表と議論6 |
8 | 発表と議論7 |
9 | 発表と議論8 |
10 | 発表と議論9 |
11 | 発表と議論10 |
12 | 発表と議論11 |
13 | 発表と議論12 |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に必ずテキストを読み込み、議論とすべき点をクリアにしておくこと。また授業の総まとめとして小レポートを課すので、早い時期から構想を練っておくこと。各回の復習には2時間程度を要する。それ以外の授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 演習への参加度(30%) 小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
『ユートピアの幻想』はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業内に指示する。 |