日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU122/AU122AU122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will specifically consider the enjoyment of narrative films, taking the standpoint of creators.
"When talking about the enjoyment of narrative films, we often use the words of critics, like "direction" and "screenplay." But to what do those words specifically point?
In order to reconsider the "direction" and "screenplays" that everyone supposedly understands, this class will read scenarios from the viewpoint of creators, and will explore what "direction" means through the differences between the scenario and the finished work.
As scenario analysis will be conducted in class, course takers should perform two tasks in advance. The first is to divide the drama into paragraphs to grasp its structure. The second is to guess the ideas for the starting point of the scenario from the standpoint of the scenario writer.
Please note that we do not cover any animation or games.
1 | アンケート、自己紹介、来週までの宿題の提示 参考上映 |
2 | 授業スケジュールの説明 参考上映 |
3 | 作品分析1 |
4 | 作品分析1 映画の演出を考える1 |
5 | 作品分析1 |
6 | 作品分析2 |
7 | 作品分析2 |
8 | 作品分析3 |
9 | 作品分析3 映画の演出を考える2 |
10 | 作品分析4 |
11 | 作品分析4 映画の演出を考える3 |
12 | 作品分析5 |
13 | 作品分5 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・期間内に5本の長編映画、3本の短編映画を採り上げる予定。その都度、分析レポートを宿題として提出してもらいます。(2000字〜4000字)
・テキストとなるシナリオは少なくとも3回以上は読み、そのテキストと関連のある監督・脚本家などについては図書館などで調べること。
・期末レポートはこちらの指定する候補作(1950年代〜70年代の日本映画)から一本を選んでシナリオ分析を提出してもらいます。(5000字以上)
また、その際には自分が選んだ映画を時間外にレンタルDVDや有料配信で観てもらう必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 授業ごとに出される課題の評価(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
劇映画の面白さとは何かということを、作る側の立場に立って具体的に考察する。
Students will specifically consider the enjoyment of narrative films, taking the standpoint of creators.
劇映画の面白さを語るとき,私たちは批評家のまねをして「演出」「脚本」といった言葉をよく使う。けれども,それらの言葉は具体的に何を指しているのだろうか。
この授業では,誰もが分かったつもりになっている「演出」や「脚本」について再考するため,作る側の立場からシナリオを読み,シナリオと完成作品との違いから「演出」とは何かを探っていきたい。
授業ではシナリオ分析を行うので,受講生は次の二つの作業を事前に行っておくこと。一つ目は,ドラマの構成を把握するために段落分けをすること。二つ目は,そのシナリオの出発点の発想をシナリオライターの立場に立って推測すること。
なお、アニメーションやゲームは一切取り上げない。
"When talking about the enjoyment of narrative films, we often use the words of critics, like "direction" and "screenplay." But to what do those words specifically point?
In order to reconsider the "direction" and "screenplays" that everyone supposedly understands, this class will read scenarios from the viewpoint of creators, and will explore what "direction" means through the differences between the scenario and the finished work.
As scenario analysis will be conducted in class, course takers should perform two tasks in advance. The first is to divide the drama into paragraphs to grasp its structure. The second is to guess the ideas for the starting point of the scenario from the standpoint of the scenario writer.
Please note that we do not cover any animation or games.
1 | アンケート、自己紹介、来週までの宿題の提示 参考上映 |
2 | 授業スケジュールの説明 参考上映 |
3 | 作品分析1 |
4 | 作品分析1 映画の演出を考える1 |
5 | 作品分析1 |
6 | 作品分析2 |
7 | 作品分析2 |
8 | 作品分析3 |
9 | 作品分析3 映画の演出を考える2 |
10 | 作品分析4 |
11 | 作品分析4 映画の演出を考える3 |
12 | 作品分析5 |
13 | 作品分5 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・期間内に5本の長編映画、3本の短編映画を採り上げる予定。その都度、分析レポートを宿題として提出してもらいます。(2000字〜4000字)
・テキストとなるシナリオは少なくとも3回以上は読み、そのテキストと関連のある監督・脚本家などについては図書館などで調べること。
・期末レポートはこちらの指定する候補作(1950年代〜70年代の日本映画)から一本を選んでシナリオ分析を提出してもらいます。(5000字以上)
また、その際には自分が選んだ映画を時間外にレンタルDVDや有料配信で観てもらう必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 授業ごとに出される課題の評価(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None