日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU122/AU122AU122 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代演劇批評/Critique of contemporary theater |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
What is the act of “reading” and analyzing a performing arts work as a text? In this class, while acquiring basic knowledge of performing arts (excluding musicals), we will consider the meaning of the act of criticism through a cycle of actually seeing - analysing - writing about stage productions, and aim to acquire a rich sensitivity and writing ability. We will also aim to deepen our understanding of the cultural and media characteristics of performing arts, and to be able to use key concepts and keywords.
During the winter period, students will go to see a performance of a contemporary play being staged in Tokyo or the suburb and give a presentation on the characteristics and issues of the work. After that, they will write a critical essay on the work they have seen, and by discussing it, they will brush up their writing and perspective. Specifically, while deepening their understanding of concepts such as playwriting, direction, acting, story, dramaturgy, and performance, they will look more deeply at the stage - acquiring methods for analysis - and repeatedly write persuasive critical essays (around 700 characters in Japanese) to convey their own evaluations.
| 1 | ガイダンス──批評の公共性について |
| 2 | 現代演劇の上演の現在について |
| 3 | 現代演劇の主要概念・キーワードについて |
| 4 | 集団観劇(1) |
| 5 | 批評合評会 |
| 6 | 集団観劇(2) |
| 7 | 批評合評会 |
| 8 | 履修者による発表(1) |
| 9 | 履修者による発表(2) |
| 10 | 履修者による発表(3) |
| 11 | 履修者による発表(4) |
| 12 | 履修者による発表(5) |
| 13 | 批評合評会(前半) |
| 14 | 批評合評会(後半) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間で演劇公演を見に行くことに加えて、発表のためのレジュメ準備が必要となります。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業参加度(40%) 課題の発表等(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 扇田昭彦 | 『日本の現代演劇』 | 岩波書店 | 1995 | 4004303729 |
| 2 | 扇田昭彦 | 『舞台は語る ―現代演劇とミュージカルの見方』 | 集英社 | 2002 | 4087201554 |
| 3 | 徳永京子、藤原ちから | 『演劇最強論』 | 飛鳥新社 | 2013 | 4864102066 |
| 4 | 後藤隆基(編) | 『小劇場演劇とは何か』 | ひつじ書房 | 2022 | 4894769727 |
| 5 | 鈴木理映子(編) | 『〈現代演劇〉のレッスン』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845916030 |
学期中に2回ほど、全員で観劇にいく校外学習の機会を設ける予定です。それに加えて、自身の発表のための観劇を行っていただきますので、最低3本は演劇公演に足を運び、劇評(700字程度)を書くトレーニングを行います。観劇は自己負担となりますので、その点のみご留意ください。
舞台芸術作品をテクストとして「読解」し、分析するという作業を行うとはどういう行為なのでしょうか? この授業では、舞台芸術(ミュージカルを除く)に関する基礎的な知識を獲得しつつ、実際に舞台作品を見て─書くというサイクルのなかで、批評という行為の意味を考え、豊かな感性と筆力を身につけることを目指します。また同時に、演劇のもつ文化的・メディア的特性について理解を深め、主要概念やキーワードを自分のものにすることも目標とします。
What is the act of “reading” and analyzing a performing arts work as a text? In this class, while acquiring basic knowledge of performing arts (excluding musicals), we will consider the meaning of the act of criticism through a cycle of actually seeing - analysing - writing about stage productions, and aim to acquire a rich sensitivity and writing ability. We will also aim to deepen our understanding of the cultural and media characteristics of performing arts, and to be able to use key concepts and keywords.
開講期間中に都内(または東京近郊)で行われている現代演劇の公演を見にいき、作品の特徴や課題について発表してもらいます。そのうえで鑑賞した作品に関する批評文を執筆してもらい、討議することによって文章や視野をブラッシュアップしていきます。具体的には、戯曲、演出、演技、物語、ドラマトゥルギー、上演…といった概念に対する理解を深めながら、舞台をより深く見る─分析するためのメソッドを獲得しつつ、自分なりの評価を伝えるための説得的な評論文(700字程度)の執筆を繰り返し行っていく予定です。
During the winter period, students will go to see a performance of a contemporary play being staged in Tokyo or the suburb and give a presentation on the characteristics and issues of the work. After that, they will write a critical essay on the work they have seen, and by discussing it, they will brush up their writing and perspective. Specifically, while deepening their understanding of concepts such as playwriting, direction, acting, story, dramaturgy, and performance, they will look more deeply at the stage - acquiring methods for analysis - and repeatedly write persuasive critical essays (around 700 characters in Japanese) to convey their own evaluations.
| 1 | ガイダンス──批評の公共性について |
| 2 | 現代演劇の上演の現在について |
| 3 | 現代演劇の主要概念・キーワードについて |
| 4 | 集団観劇(1) |
| 5 | 批評合評会 |
| 6 | 集団観劇(2) |
| 7 | 批評合評会 |
| 8 | 履修者による発表(1) |
| 9 | 履修者による発表(2) |
| 10 | 履修者による発表(3) |
| 11 | 履修者による発表(4) |
| 12 | 履修者による発表(5) |
| 13 | 批評合評会(前半) |
| 14 | 批評合評会(後半) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間で演劇公演を見に行くことに加えて、発表のためのレジュメ準備が必要となります。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業参加度(40%) 課題の発表等(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 扇田昭彦 | 『日本の現代演劇』 | 岩波書店 | 1995 | 4004303729 |
| 2 | 扇田昭彦 | 『舞台は語る ―現代演劇とミュージカルの見方』 | 集英社 | 2002 | 4087201554 |
| 3 | 徳永京子、藤原ちから | 『演劇最強論』 | 飛鳥新社 | 2013 | 4864102066 |
| 4 | 後藤隆基(編) | 『小劇場演劇とは何か』 | ひつじ書房 | 2022 | 4894769727 |
| 5 | 鈴木理映子(編) | 『〈現代演劇〉のレッスン』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845916030 |
学期中に2回ほど、全員で観劇にいく校外学習の機会を設ける予定です。それに加えて、自身の発表のための観劇を行っていただきますので、最低3本は演劇公演に足を運び、劇評(700字程度)を書くトレーニングを行います。観劇は自己負担となりますので、その点のみご留意ください。