日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU125/AU125AU125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦時・戦後の文学的想像力 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
After Russian invasion of Ukraine, we are urged to reconsider the relationship between war and cultural imagination. In this seminar, we will plan to discuss with the modern Japanese literature which dealt with wartime and postwar society by covering works by Shohei Ooka, Kenzaburo Oe, Yoshikichi Furui, and Haruki Murakami.
Each time we will read a short paperback book. There will be a whole-class discussion after the designated student’s presentation. Each time the designated student will be set an assignment and based on this task they will write a summary report.
1 | イントロダクション |
2 | 発表者の報告&ディスカッション |
3 | 発表者の報告&ディスカッション |
4 | 発表者の報告&ディスカッション |
5 | 発表者の報告&ディスカッション |
6 | 発表者の報告&ディスカッション |
7 | 発表者の報告&ディスカッション |
8 | 発表者の報告&ディスカッション |
9 | 発表者の報告&ディスカッション |
10 | 発表者の報告&ディスカッション |
11 | 発表者の報告&ディスカッション |
12 | 発表者の報告&ディスカッション |
13 | 発表者の報告&ディスカッション |
14 | 発表者の報告&ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当者はレジュメの準備。他の参加者も課題テクストを精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 議論への参加度(30%) 課題提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
ウクライナ戦争以降、戦争と文化的想像力の関係の再考が求められている。本演習では日本の戦後文学をリードした大岡昇平、大江健三郎、古井由吉、村上春樹らの小説を用いて、戦時・戦後の文学的表現について討議し、あわせて批評文の執筆に習熟することをめざす。
After Russian invasion of Ukraine, we are urged to reconsider the relationship between war and cultural imagination. In this seminar, we will plan to discuss with the modern Japanese literature which dealt with wartime and postwar society by covering works by Shohei Ooka, Kenzaburo Oe, Yoshikichi Furui, and Haruki Murakami.
毎回一作ずつ文庫本を読んでいく。担当者の発表の後に全員でディスカッション。担当者には毎回課題を出すので、それを踏まえたうえで、レジュメを作成すること。
Each time we will read a short paperback book. There will be a whole-class discussion after the designated student’s presentation. Each time the designated student will be set an assignment and based on this task they will write a summary report.
1 | イントロダクション |
2 | 発表者の報告&ディスカッション |
3 | 発表者の報告&ディスカッション |
4 | 発表者の報告&ディスカッション |
5 | 発表者の報告&ディスカッション |
6 | 発表者の報告&ディスカッション |
7 | 発表者の報告&ディスカッション |
8 | 発表者の報告&ディスカッション |
9 | 発表者の報告&ディスカッション |
10 | 発表者の報告&ディスカッション |
11 | 発表者の報告&ディスカッション |
12 | 発表者の報告&ディスカッション |
13 | 発表者の報告&ディスカッション |
14 | 発表者の報告&ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当者はレジュメの準備。他の参加者も課題テクストを精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 議論への参加度(30%) 課題提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None