日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU224/AU224AU224 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読む力を深める韓国語の旅:言葉と物語の架け橋 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students with intermediate or higher proficiency in Korean, aiming to enhance their reading skills through the study of Korean texts. In recent years, interest in Korean culture has increased through K-POP and Korean dramas, bringing Korean literature into the spotlight. This course leverages this background to familiarize students with literary works in Korean, while also improving their linguistic proficiency. Additionally, students will explore the cultural, social, and historical contexts of Korea, fostering intercultural understanding. Through this course, students aim to develop accurate reading comprehension skills in Korean and strengthen their grammar and vocabulary.
The course focuses on reading and interpreting Korean texts. Students will be provided with the reading materials in advance, and during the class, they will read aloud, translate, and review grammar and vocabulary. Additionally, discussions on topics related to Korean culture, society, and customs reflected in the texts will be incorporated to broaden the scope of learning. A wide range of texts, including contemporary poetry, essays, short stories, novels, and newspaper articles, will be covered to cultivate comprehensive linguistic skills.
1 | オリエンテーション(学生のレベル確認、授業の目的と進行方法の説明、作品選定) |
2 | 韓国のやさしい現代詩を味わう 1:読解の基本的な方法を学びながら、詩のリズムや言葉の美しさに触れる。 |
3 | 韓国のやさしい現代詩を味わう 2 |
4 | 韓国エッセイを味わう 1:韓国の文化や日常を描いたエッセイを通じた語彙と表現力の強化。 |
5 | 韓国エッセイを味わう 2 |
6 | 韓国短編文学を味わう 1:韓国の短編文学を用いて、登場人物やストーリー展開の把握を重視した読解。 |
7 | 韓国短編文学を味わう 2 |
8 | 韓国現代小説を味わう 1:物語の展開とキャラクターの関係を深く理解する読解。 |
9 | 韓国現代小説を味わう 2 |
10 | 韓国現代小説を味わう 3 |
11 | 韓国の現代社会を読む 1:韓国の日常生活や社会的課題を取り上げた新聞記事などを読解する。 |
12 | 韓国の現代社会を読む 2:映像で楽しむ韓国文学①(韓国文学を原作とした映画やドラマのシナリオや名場面の一部を題材に、語彙や表現を深く理解する) |
13 | 韓国の現代社会を読む 3:映像で楽しむ韓国文学②(韓国文学を原作とした映画やドラマのシナリオや名場面の一部を題材に、語彙や表現を深く理解する) |
14 | まとめ:韓国文学と現代社会を振り返る。学期を通じて学んだ内容を総括し、理解度を確認。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生にはテキストを事前に読み、不明な語彙を辞書で調べておくことを求める。また、授業中に扱った文法や語彙を整理し、指定された部分を再読して理解を深めることも重要である。さらに、授業内外で学んだ新しい語彙や表現を記録した語彙ノートを作成し、それを繰り返し復習することで、語彙力の向上を図る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 課題や予習の状況(30%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中にプリントを配布する。 |
韓国語初心者の受講は認めません。本授業では韓国語の文献を読解するため中級レベル以上の韓国語能力を持つ学生を対象とします。
本授業は、中級以上の韓国語能力を持つ学生を対象に、韓国語文献の読解を通じて「読む力」を高めることを目的とする。近年、K-POPや韓国ドラマを通じて韓国文化への関心が高まり、韓国文学にも注目が集まっている。本授業では、このような背景を踏まえ、韓国語を通じて文学作品に親しみながら、言語運用能力の向上を図る。さらに、韓国の文化、社会、歴史的背景についても学び、異文化理解を促進する。授業を通じて、学生が韓国語を正確に読み解き、文法や語彙力を補強することを目指す。
This course is designed for students with intermediate or higher proficiency in Korean, aiming to enhance their reading skills through the study of Korean texts. In recent years, interest in Korean culture has increased through K-POP and Korean dramas, bringing Korean literature into the spotlight. This course leverages this background to familiarize students with literary works in Korean, while also improving their linguistic proficiency. Additionally, students will explore the cultural, social, and historical contexts of Korea, fostering intercultural understanding. Through this course, students aim to develop accurate reading comprehension skills in Korean and strengthen their grammar and vocabulary.
本授業では、韓国語の文献読解を中心に進める。事前にテキストを配布し、授業内ではテキストを読み上げながら訳し、文法や語彙の確認を行う。また、文献の内容に関連する韓国の文化や社会、習慣についての話題を積極的に挿入し、学びの幅を広げる。韓国の現代詩やエッセイ、短編文学、小説、新聞記事など多様な文献を扱い、幅広い言語運用力の養成を目指す。
The course focuses on reading and interpreting Korean texts. Students will be provided with the reading materials in advance, and during the class, they will read aloud, translate, and review grammar and vocabulary. Additionally, discussions on topics related to Korean culture, society, and customs reflected in the texts will be incorporated to broaden the scope of learning. A wide range of texts, including contemporary poetry, essays, short stories, novels, and newspaper articles, will be covered to cultivate comprehensive linguistic skills.
1 | オリエンテーション(学生のレベル確認、授業の目的と進行方法の説明、作品選定) |
2 | 韓国のやさしい現代詩を味わう 1:読解の基本的な方法を学びながら、詩のリズムや言葉の美しさに触れる。 |
3 | 韓国のやさしい現代詩を味わう 2 |
4 | 韓国エッセイを味わう 1:韓国の文化や日常を描いたエッセイを通じた語彙と表現力の強化。 |
5 | 韓国エッセイを味わう 2 |
6 | 韓国短編文学を味わう 1:韓国の短編文学を用いて、登場人物やストーリー展開の把握を重視した読解。 |
7 | 韓国短編文学を味わう 2 |
8 | 韓国現代小説を味わう 1:物語の展開とキャラクターの関係を深く理解する読解。 |
9 | 韓国現代小説を味わう 2 |
10 | 韓国現代小説を味わう 3 |
11 | 韓国の現代社会を読む 1:韓国の日常生活や社会的課題を取り上げた新聞記事などを読解する。 |
12 | 韓国の現代社会を読む 2:映像で楽しむ韓国文学①(韓国文学を原作とした映画やドラマのシナリオや名場面の一部を題材に、語彙や表現を深く理解する) |
13 | 韓国の現代社会を読む 3:映像で楽しむ韓国文学②(韓国文学を原作とした映画やドラマのシナリオや名場面の一部を題材に、語彙や表現を深く理解する) |
14 | まとめ:韓国文学と現代社会を振り返る。学期を通じて学んだ内容を総括し、理解度を確認。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生にはテキストを事前に読み、不明な語彙を辞書で調べておくことを求める。また、授業中に扱った文法や語彙を整理し、指定された部分を再読して理解を深めることも重要である。さらに、授業内外で学んだ新しい語彙や表現を記録した語彙ノートを作成し、それを繰り返し復習することで、語彙力の向上を図る。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 課題や予習の状況(30%) 最終テスト(Final Test)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中にプリントを配布する。 |
韓国語初心者の受講は認めません。本授業では韓国語の文献を読解するため中級レベル以上の韓国語能力を持つ学生を対象とします。