日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU303/AU303AU303 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文芸評論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Outstanding literary criticism/literary theory has its own value as a brilliant ‘creation’ that strongly stimulates thought. In this lecture, we will aim to touch on some of this attractive value and develop a perspective that allows us to think more broadly about literature.
Along with explaining major keywords in literary theory from the latter half of the twentieth century (postmodernism, nationalism, reproduction art, sexuality, postcolonialism, etc.) we will also introduce, as necessary, topics which have recently come under review in Japan. In addition to explaining the theory, the emphasis will be on increasing students’ exposure to the actual texts (also, the lesson plan below may change). Also, the intention is to introduce some of this year’s literary texts from Asia.
1 | イントロダクション |
2 | 批評とは何か |
3 | 近代文学の多層性:夏目漱石1 |
4 | 近代文学の多層性:夏目漱石2 |
5 | 文学における自意識と風景:ルソー |
6 | 植民地と近代文学:デフォー |
7 | ホモセクシュアリティと近代文学:三島由紀夫と大江健三郎 |
8 | ポストモダンとは何か |
9 | 複製技術と消費社会:ヴァルター・ベンヤミン |
10 | 平成文学をどう読むか:村上春樹以降 |
11 | 中華圏の文学:非西洋で文学をやること |
12 | ポストコロニアリズム批評の展開 |
13 | エコ批評の展開 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書を授業中に紹介するので、興味をもった本は各自手にとってみること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席+コメント(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に配布する |
さまざまなテーマに知的好奇心をもつこと
優れた文芸批評・文学理論はそれ自体が、思考を強く刺激する優れた「作品」としての価値を有している。本講義ではその魅力の一端に触れ、文学をより多面的に考える視座を得ることを目的とする。
Outstanding literary criticism/literary theory has its own value as a brilliant ‘creation’ that strongly stimulates thought. In this lecture, we will aim to touch on some of this attractive value and develop a perspective that allows us to think more broadly about literature.
20世紀後半の文芸理論の主要なキーワード(ポストモダニズム、ナショナリズム、複製芸術、セクシュアリティ、ポストコロニアリズム等々)を解説するとともに、最近の日本の批評のトピックについても随時紹介する。理論の解説に加えて、テクストの現物そのものに触れてもらうことを重視する(なお下記の授業計画は変更される可能性がある)。さらに、今年度はアジアの文学的テクストも紹介する予定。
Along with explaining major keywords in literary theory from the latter half of the twentieth century (postmodernism, nationalism, reproduction art, sexuality, postcolonialism, etc.) we will also introduce, as necessary, topics which have recently come under review in Japan. In addition to explaining the theory, the emphasis will be on increasing students’ exposure to the actual texts (also, the lesson plan below may change). Also, the intention is to introduce some of this year’s literary texts from Asia.
1 | イントロダクション |
2 | 批評とは何か |
3 | 近代文学の多層性:夏目漱石1 |
4 | 近代文学の多層性:夏目漱石2 |
5 | 文学における自意識と風景:ルソー |
6 | 植民地と近代文学:デフォー |
7 | ホモセクシュアリティと近代文学:三島由紀夫と大江健三郎 |
8 | ポストモダンとは何か |
9 | 複製技術と消費社会:ヴァルター・ベンヤミン |
10 | 平成文学をどう読むか:村上春樹以降 |
11 | 中華圏の文学:非西洋で文学をやること |
12 | ポストコロニアリズム批評の展開 |
13 | エコ批評の展開 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書を授業中に紹介するので、興味をもった本は各自手にとってみること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席+コメント(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業中に配布する |
さまざまなテーマに知的好奇心をもつこと