日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU306/AU306AU306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化翻訳論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The Cultural Representations of African American, Latino and Caribbean Groups in the USA
In this lesson we will consider the communities of African American, Latino and Caribbean peoples in the U.S. and look at their cultural representations through the relationships between history, society and culture. Also, we will examine each group from several perspectives, including the viewpoints of race, ethnicity, gender, sexuality, etc. Cultural representations include music, dance, art, fashion, etc.
1 | 米国とカリブ海社会の概要 1 |
2 | 米国とカリブ海社会の概要 2 |
3 | 生活経験とリズム、ことば、ポエトリー |
4 | アフリカ系アメリカ人のコミュニティ:黒人らしさとは? |
5 | JAZZからSoul Musicまで 1 |
6 | JAZZからSoul Musicまで 2 |
7 | メキシコ系コミュニティ1 |
8 | メキシコ系コミュニティ2 |
9 | プエルトリコ系コミュニティ |
10 | ニューヨーク市のプエルトリコ系とドミニカ系 |
11 | マイアミのキューバ系コミュニティ |
12 | ニューヨークのドミニカ系コミュニティ |
13 | ヒップホップとレゲトン |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Rikkyo Canvasを使用してプリントの配布、小テスト、コメント提出などを行う |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 65 | |
平常点 (In-class Points) | 35 |
小テスト(20%) 授業内発言など積極的態度(10%) リアクションペーパー(5%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三吉美加 | 『米国のラティーノ』 | 大学教育出版 | 2014 | |
その他 (Others) | |||||
毎回、プリントをCANVAS上で配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 国本伊代編 | 『カリブ海世界を知るための70章』 | 明石書店 | 2017 | |
2 | 国本伊代編 | 『ドミニカ共和国を知るための60章』 | 明石書店 | 2013 |
デジタルデバイス
RIKKYO CANVASは授業前に必ず確認してください。
米国の黒人・ラティーノ・カリブ系集団に関する歴史的社会的考察と文化表象
The Cultural Representations of African American, Latino and Caribbean Groups in the USA
本授業では、米国のアフリカ系アメリカ人、ラティーノ、カリブ系のコミュニティの形成について学び、彼/女らの文化表象を歴史的社会的に検討していく。また、人種、エスニシティ、ジェンダー、セクシャリティなどの視点からも各集団を考察する。文化表象には音楽、ダンス、アート、ファッションなどが含まれる。
In this lesson we will consider the communities of African American, Latino and Caribbean peoples in the U.S. and look at their cultural representations through the relationships between history, society and culture. Also, we will examine each group from several perspectives, including the viewpoints of race, ethnicity, gender, sexuality, etc. Cultural representations include music, dance, art, fashion, etc.
1 | 米国とカリブ海社会の概要 1 |
2 | 米国とカリブ海社会の概要 2 |
3 | 生活経験とリズム、ことば、ポエトリー |
4 | アフリカ系アメリカ人のコミュニティ:黒人らしさとは? |
5 | JAZZからSoul Musicまで 1 |
6 | JAZZからSoul Musicまで 2 |
7 | メキシコ系コミュニティ1 |
8 | メキシコ系コミュニティ2 |
9 | プエルトリコ系コミュニティ |
10 | ニューヨーク市のプエルトリコ系とドミニカ系 |
11 | マイアミのキューバ系コミュニティ |
12 | ニューヨークのドミニカ系コミュニティ |
13 | ヒップホップとレゲトン |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Rikkyo Canvasを使用してプリントの配布、小テスト、コメント提出などを行う |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 65 | |
平常点 (In-class Points) | 35 |
小テスト(20%) 授業内発言など積極的態度(10%) リアクションペーパー(5%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三吉美加 | 『米国のラティーノ』 | 大学教育出版 | 2014 | |
その他 (Others) | |||||
毎回、プリントをCANVAS上で配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 国本伊代編 | 『カリブ海世界を知るための70章』 | 明石書店 | 2017 | |
2 | 国本伊代編 | 『ドミニカ共和国を知るための60章』 | 明石書店 | 2013 |
デジタルデバイス
RIKKYO CANVASは授業前に必ず確認してください。