日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU307/AU307AU307 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マンガ/アニメ表現論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
授業内容は受講者のニーズに応じて変更することもある |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:200人/ Capacity:200) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Grasp the appeal of various animated forms of expression.
Learn about the importance of both historical/social context and immanent critique for creative pieces of work.
Each student should consider personally the issue of comprehending the ‘likes and dislikes’ brought about by how creative expression is received by fan culture.
This lecture attempts to study Anime, which has a significant presence in Japanese popular culture, from a cultural criticism/critique point of view.
Concurrently, through writing an interim report, students will learn about critical approaches to viewing animated forms of expression.
At this present time of widespread mixed media use, Anime is linked in a wide variety of ways to Manga, and live-action television dramas or films. However, it is widely known that animating works often causes mismatches, thus turning existing works into Anime is no longer always welcomed by fans of the original pieces. It is thought that this reaction demonstrates the ambiguous role of visual image in modern culture and the uncertain nature of how creative works are received by fan culture.
Setting recognition of the current situation outlined above as a precondition, this lecture looks at the various issues present-day animated forms of expression are facing. The intention for example is while considering Anime critically using existing familiar material, to be simultaneously aware of multiple perspectives, such as the teen Anime movie scene recently energized by the film “Your Name.” and the placement of 3D computer graphics in Japanese Anime.
The plan is to consider student requests when deciding on several works to cover in the second half of this lecture series.
Accordingly, there may be changes to some of the materials listed in the syllabus, but advanced notice will be provided.
In this kind of lecture, it is easy for a situation to occur where individual interests, regarding whether a culture is one you like or not, become the focus. However, in this lecture we will also look at our relationship to cultures we dislike, find hard to understand, or are not interested in.
1 | 現代日本のポピュラーカルチャーにおけるアニメ表現の位置 イントロダクション:日本におけるアニメーションと「アニメ」(1):第二次世界大戦前のアニメーション |
2 | 日本におけるアニメーションと「アニメ」(2):TVアニメの成立 |
3 | 東映動画からスタジオジブリへ |
4 | 宮崎駿『On Your Mark』とアニメの系列的読解 |
5 | 『耳をすませば』から『君の名は。』へ:「青春ラブコメ」という題材 ※中間レポート:スタジオジブリ・細田守・新海誠・片渕須直・ディズニー・ピクサーなど「以外」の、 日本の「アニメ」作品についてのレポート |
6 | 「アニメANIME」の特質(1):1960年代TVアニメから歴史を探る |
7 | 「アニメANIME」の特質(2):オープニングとエンディング映像からアニメ史を考える |
8 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(1):「魔法少女」と「ロボット」そして「アイドルアニメ」 |
9 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(2):いわゆる「3大アニメ」とOVA文化 |
10 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(3):『魔法少女まどか☆マギカ』にみるジャンルの再編成 |
11 | アニメとCG:「アニメ的なもの」についての了解の変容 |
12 | 現代アニメの展望(1):過去の作品を遡ることの意義 |
13 | 現代アニメの展望(2):グローバルカルチャーとしての「アニメ」再訪 |
14 | 現代アニメ今後の展望について 講義のまとめ ※最終レポート「各自が好きなアニメについて、これまでの講義をふまえつつ分析せよ」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中間レポートと学期末レポート、計2回のレポート提出が課せられているので、各自の関心に応じて、積極的にアニメ作品と、それを取り巻く状況について考えるようにすること
配布プリントで紹介する文献、および講義で用いる作品については、全体を紹介することができないので、予習復習につとめること
現代日本のアニメ文化について踏み込んだ言及を行うので、必ずしも多くの前提知識は要さないが、一定の関心をもつこと。とりわけ「ディズニーとジブリアニメにのみ関心がある」者は、現代日本の深夜アニメに積極的に関心をもち、事前視聴に努めることでその状態を脱することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(40%) リアクションペーパーの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポート提出の条件として、中間レポートを提出すること |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石岡良治 | 『現代アニメ「超」講義』 | PLANETS/第二次惑星開発委員会 | 2019 | 9784905325130 |
2 | 石岡良治 | 『「超」批評 視覚文化×マンガ』 | 青土社 | 2015 | 9784791768417 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マーク・スタインバーグ | 『なぜ日本は〈メディアミックスする国〉なのか』 | 角川書店 | 2015 | 9784040800196 |
2 | 津堅信之 | 『新版 アニメーション学入門』 | 平凡社新書 | 2017 | 9784582858365 |
3 | 細馬宏通 | 『ミッキーはなぜ口笛を吹くのか: アニメーションの表現史』 | 新潮選書 | 2013 | 9784106037351 |
4 | 宇野常寛 | 『母性のディストピア』 | 集英社 | 2017 | 9784087711196 |
5 | 土居伸彰 | 『21世紀のアニメーションがわかる本』 | フィルムアート社 | 2017 | 9784845916443 |
6 | 高瀬康司 | 『アニメ制作者たちの方法』 | フィルムアート社 | 2019 | 9784845918089 |
その他 (Others) | |||||
その他、講義中に随時紹介する |
様々なアニメ表現の魅力を捉える
「歴史や社会」のコンテクストと、作品内在的批評の両者の重要性を学ぶ
「ファンカルチャー」が表現の受容において惹き起こす「好悪」を各自の問題として捉える
Grasp the appeal of various animated forms of expression.
Learn about the importance of both historical/social context and immanent critique for creative pieces of work.
Each student should consider personally the issue of comprehending the ‘likes and dislikes’ brought about by how creative expression is received by fan culture.
本講義は日本のポピュラーカルチャーにおいて大きな存在感をみせるアニメについて、「文化批評/評論」の観点から考察する試みである。
同時に、受講者は中間レポート執筆を通じて、アニメ表現についての批評的アプローチを学ぶことになるだろう。
メディアミックスが一般化している現在、アニメは、マンガや実写のテレビドラマや映画などと多種多様な関係を取り結ぶ。だが、ミスマッチを起こしやすいことも広く知られており、「アニメ化」が必ずしも作品ファンに歓迎されるとは限らなくなっていることもある。このことは現代文化における「視覚イメージ」の役割と、作品受容における「ファンカルチャー」の両義的な位置付けを示しているように思われる。
以上の現状認識を前提にしつつ、本講義は現在のアニメ表現が直面している諸問題について、例えば「『君の名は。』が活気付けつつある青春アニメ映画」「日本アニメにおける3DCGの位置付け」といった、アクチュアルかつ身近な題材を手がかりにしつつ、複数の観点を「同時に」意識しつつ考察していきたいと考えている。
後半扱ういくつかの題材については、受講者のリクエストも参考にする予定である。
よって、一部題材についてはシラバス変更の可能性があり、そのさいには事前告知する。
この種の講義では、各自の関心にとって「好きなカルチャーか否か」が焦点となりやすい状況があるが、本講義では「嫌い/苦手なカルチャー」「無関心なカルチャー」との関係についても同時に目を向けるようにしたい。
This lecture attempts to study Anime, which has a significant presence in Japanese popular culture, from a cultural criticism/critique point of view.
Concurrently, through writing an interim report, students will learn about critical approaches to viewing animated forms of expression.
At this present time of widespread mixed media use, Anime is linked in a wide variety of ways to Manga, and live-action television dramas or films. However, it is widely known that animating works often causes mismatches, thus turning existing works into Anime is no longer always welcomed by fans of the original pieces. It is thought that this reaction demonstrates the ambiguous role of visual image in modern culture and the uncertain nature of how creative works are received by fan culture.
Setting recognition of the current situation outlined above as a precondition, this lecture looks at the various issues present-day animated forms of expression are facing. The intention for example is while considering Anime critically using existing familiar material, to be simultaneously aware of multiple perspectives, such as the teen Anime movie scene recently energized by the film “Your Name.” and the placement of 3D computer graphics in Japanese Anime.
The plan is to consider student requests when deciding on several works to cover in the second half of this lecture series.
Accordingly, there may be changes to some of the materials listed in the syllabus, but advanced notice will be provided.
In this kind of lecture, it is easy for a situation to occur where individual interests, regarding whether a culture is one you like or not, become the focus. However, in this lecture we will also look at our relationship to cultures we dislike, find hard to understand, or are not interested in.
1 | 現代日本のポピュラーカルチャーにおけるアニメ表現の位置 イントロダクション:日本におけるアニメーションと「アニメ」(1):第二次世界大戦前のアニメーション |
2 | 日本におけるアニメーションと「アニメ」(2):TVアニメの成立 |
3 | 東映動画からスタジオジブリへ |
4 | 宮崎駿『On Your Mark』とアニメの系列的読解 |
5 | 『耳をすませば』から『君の名は。』へ:「青春ラブコメ」という題材 ※中間レポート:スタジオジブリ・細田守・新海誠・片渕須直・ディズニー・ピクサーなど「以外」の、 日本の「アニメ」作品についてのレポート |
6 | 「アニメANIME」の特質(1):1960年代TVアニメから歴史を探る |
7 | 「アニメANIME」の特質(2):オープニングとエンディング映像からアニメ史を考える |
8 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(1):「魔法少女」と「ロボット」そして「アイドルアニメ」 |
9 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(2):いわゆる「3大アニメ」とOVA文化 |
10 | アニメにおけるジャンルとジェンダー(3):『魔法少女まどか☆マギカ』にみるジャンルの再編成 |
11 | アニメとCG:「アニメ的なもの」についての了解の変容 |
12 | 現代アニメの展望(1):過去の作品を遡ることの意義 |
13 | 現代アニメの展望(2):グローバルカルチャーとしての「アニメ」再訪 |
14 | 現代アニメ今後の展望について 講義のまとめ ※最終レポート「各自が好きなアニメについて、これまでの講義をふまえつつ分析せよ」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
中間レポートと学期末レポート、計2回のレポート提出が課せられているので、各自の関心に応じて、積極的にアニメ作品と、それを取り巻く状況について考えるようにすること
配布プリントで紹介する文献、および講義で用いる作品については、全体を紹介することができないので、予習復習につとめること
現代日本のアニメ文化について踏み込んだ言及を行うので、必ずしも多くの前提知識は要さないが、一定の関心をもつこと。とりわけ「ディズニーとジブリアニメにのみ関心がある」者は、現代日本の深夜アニメに積極的に関心をもち、事前視聴に努めることでその状態を脱することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート(40%) リアクションペーパーの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポート提出の条件として、中間レポートを提出すること |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 石岡良治 | 『現代アニメ「超」講義』 | PLANETS/第二次惑星開発委員会 | 2019 | 9784905325130 |
2 | 石岡良治 | 『「超」批評 視覚文化×マンガ』 | 青土社 | 2015 | 9784791768417 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マーク・スタインバーグ | 『なぜ日本は〈メディアミックスする国〉なのか』 | 角川書店 | 2015 | 9784040800196 |
2 | 津堅信之 | 『新版 アニメーション学入門』 | 平凡社新書 | 2017 | 9784582858365 |
3 | 細馬宏通 | 『ミッキーはなぜ口笛を吹くのか: アニメーションの表現史』 | 新潮選書 | 2013 | 9784106037351 |
4 | 宇野常寛 | 『母性のディストピア』 | 集英社 | 2017 | 9784087711196 |
5 | 土居伸彰 | 『21世紀のアニメーションがわかる本』 | フィルムアート社 | 2017 | 9784845916443 |
6 | 高瀬康司 | 『アニメ制作者たちの方法』 | フィルムアート社 | 2019 | 9784845918089 |
その他 (Others) | |||||
その他、講義中に随時紹介する |