日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AU308
Theme・Subtitle マンガ/アニメ表現論2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW2300
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:150人/ Capacity:150)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

"Melodrama" was established as a theatrical genre in Europe around the end of the 18th century. It is characterized by the dramaturgy of dualistic conflict between good and evil, characters who are built and staged in order to the audience can clearly recognize each moral position such as innocent heroin, hero, or villain, and the effects of sensationalism and sentimentalism. Since the 19th century, "Melodrama" has expanded and permeated across borders, generations, media, and genres, producing numerous variations. "Melodrama" has become one of the most versatile concepts in cultural critics and studies in the English-speaking world today.
In this class, we will study the definition and history of "melodrama" through an overview of previous studies, and examine the nature of melodramatic imagination and style in manga, anime, and other popular narrative cultures in contemporary Japan.
By studying "melodrama" as a genre or style, we will examine how individual works relate to other works and how they are situated within the social, industrial, and cultural history of the region. We will also examine how popular and commercial art and culture have dealt with "ethics and morality" and "sensation and emotion" and how this has affected the subjectivity of individuals in post-modern societies.
Students will be trained to use the knowledge gained in class to analyze individual writers and their works, and to write scholarly and critical texts, making appropriate use of references.

【Course Contents】

"Melodrama" was established as a theatrical genre in Europe at the end of the 18 century, and then spread worldwide through stage and novel media in the 19 century, and became one of the important resources for motion picture that began to tell stories in the early 20 century. Variations of "melodrama" also can be found in manga and anime in postwar Japan. In this course, we will learn about the definition and history of melodrama, the acceptance of melodrama in Japan, and its unique development. We will also learn about the fruits of English melodrama studies. And we will consider the "melodramatic imagination" in manga and anime from the Showa period to the present Japan.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション~今後の授業の進め方についての説明
2 メロドラマとは何か~ピーター・ブルックス『メロドラマ的想像力』とトマス・エルセサー「響きと怒りの物語」
3 フェミニズム批評とメロドラマ
4 メロドラマとジェンダー(1):『アンクル・トムの小屋』から『東への道』へ
5 メロドラマとジェンダー(2):『タイタニック』のジェンダー論
6 恐怖と戦慄のメロドラマ(1):「メロドラマ」と「ホラー」の境界
7 恐怖と戦慄のメロドラマ(2):アニメ・ゴシック・メロドラマ
8 恐怖と戦慄のメロドラマ(3):『ルパン三世 カリオストロの城』から『ゲゲゲの謎』へ
9 「連続」するメロドラマ(1):「シリアル」と「シリーズ」
10 「連続」するメロドラマ(2):手塚治虫のメロドラマ的想像力
11 メロドラマにおけるアクションとモラル-『天空の城ラピュタ』考察
12 メロドラマにおける言語と沈黙(1)―過剰な言語と「無言のテキスト」
13 メロドラマにおける言語と沈黙(2)―『聲の形』考察
14 「ボーイ・ミーツ・ガール」~「ラスト・ミニッツ・レスキュー」―新海誠のメロドラマツルギー

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・メロドラマ論の主要文献は日本語訳されていないものが多いため、英語圏の複数のメロドラマ論の抜粋訳をオンラインで参考資料として配布する。必ず目を通してから授業に参加すること。

・授業では複数のマンガ、アニメ、映画作品を取り上げる予定だが、授業時間内に参考映像作品を全編通して上映することは不可能であるため、授業外に対象作品を全編視聴できる時間と環境を確保することが望ましい。
現状では下記作品を取りあげることを予定している。
『風と共に散る』(ダグラス・サーク監督、1956年)
『東への道』(D. W. グリフィス監督1920年)
『タイタニック』(ジェームズ・キャメロン監督、1997年)
『フランケンシュタイン』(ジェイムズ・ホエール監督、1931年)
吾峠呼世晴『鬼滅の刃』及びテレビシリーズ第1シーズン
『映画 鬼太郎誕生 ゲゲゲの謎』(水木しげる原作、古賀豪監督、2023年)
『ルパン三世 カリオストロの城』『天空の城ラピュタ』(宮崎駿監督)
『言の葉の庭』『君の名は。』『天気の子』(新海誠監督)
大今良時『聲の形』、『聲の形(劇場版)』(山田尚子監督)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 小課題(40%)
備考 (Notes)
授業への参加及び理解状況のチェックのため、LMS上で定期的に小課題を実施する。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ピーター・ブルックス 『メロドラマ的想像力』 産業図書 2002 9784782801390
2 ジョン・マーサー、マーティン・シングラー 『メロドラマ映画を学ぶ:ジャンル・スタイル・感性』 フィルムアート社 2013 9784845913008
3 ジョージ・スタイナー 『悲劇の死』 ちくま学芸文庫 1995 9784480082251
4 河野真理江 『日本の〈メロドラマ〉映画―撮影所時代のジャンルと作品―』 森話社 2021 9784864051576
5 岩本憲児、斉藤綾子、武田潔(編) 『「新」映画理論集成① 歴史/人種/ジェンダー』 フィルムアート社 1998 9784845998746
6 河野真理江 『メロドラマの想像力』 青土社 2023 9784791776122
その他 (Others)
英語の主要なメロドラマ論の抜粋訳を参考文献として配布するほか、参考文献については随時LMSを通じて紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本語の学術文献を読みこなせること。
授業時間以外に映画作品を視聴する時間と手段を確保できること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業資料は主にpdfファイルで配布するため、pdfを開いて閲覧できる環境が必要となる。
授業支援システムとしては主にCanvas LMSを使用する予定。

【その他 / Others】

講義資料配布、参考文献紹介、小課題提示等はLMSを通じて行う。

【注意事項 / Notice】