日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU309/AU309AU309 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
小説創作論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:100人/ Capacity:100) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Be conscious about the text of the novel. This will make your reading more complex and rich.
How did the text of the novel come about?
It was written by a writer, but in the novel, it exists not as a "written word" but as a "narrative" of someone.
What kind of act is narrate? How is it possible? And what exactly are the narrated words like?
Thinking about these things will also help you write a novel, read a novel, and think about what a novel is.
In class, we will think about some topics of text (person, point of view, tense, etc.). We are also planning a simple workshop to actually write short sentences (not novels). Also, actually read the short story and think about the structure of the narrative of the work.
1 | 小説の文章とは |
2 | 書き手と語り手/作者と読み手 |
3 | 現代の散文と小説の成り立ち |
4 | 落語について |
5 | 地の文と会話文1 |
6 | 地の文と会話文2 |
7 | 人称について1 |
8 | 人称について2 |
9 | 日記について |
10 | 手記について |
11 | 短編小説を読む1 |
12 | 短編小説を読む2 |
13 | 短編小説を読む3 |
14 | 短編小説を読む4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で紹介した本、作品をできるだけ読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で指示する提出物(2〜3回)(60%) リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
授業計画は、進捗に応じて多少変動すると思います。授業で読む作品とワークショップの内容については、受講生の興味や人数など踏まえて決定します。
小説の文章の様態について学び、意識的に注意深く小説を読んでみること。各自の読みをより複雑で豊かなものにすること。
Be conscious about the text of the novel. This will make your reading more complex and rich.
本授業の講師(滝口)は、実作者として小説を書くうえでも、ひとの小説を読むうえでも、その言葉がどのように発生したか、を重視しています。
小説の言葉は書き手(小説家)によって書かれたものに他なりません。しかし、作品のなかにおいてそれは「書かれた言葉」ではなく、作中の何者かが「語る言葉」として存在しています。
小説を語る、とはどのような行為なのか。それはどのように可能なのか。そして語られた言葉はいったいどのような有り様をしているのか。それは文字なのか、音声なのか、そもそも誰に向かって語られているのか。
これらのことについて考えることは、自ずと、小説を書く、小説を読む、とはどのような行いであるか、小説とはなにか、を考えることにもなるはずです。
授業では、小説を書く/読むうえで手がかりとなるトピック(人称、視点、時制、表記法など)について具体的な例を挙げながら考えていきます。また、実際に短い文章(小説ではありません)を書く簡単なワークショップを予定しています。また、実際に短編作品を精読することで、作品の語りの構造について考え、読解を試みます。
How did the text of the novel come about?
It was written by a writer, but in the novel, it exists not as a "written word" but as a "narrative" of someone.
What kind of act is narrate? How is it possible? And what exactly are the narrated words like?
Thinking about these things will also help you write a novel, read a novel, and think about what a novel is.
In class, we will think about some topics of text (person, point of view, tense, etc.). We are also planning a simple workshop to actually write short sentences (not novels). Also, actually read the short story and think about the structure of the narrative of the work.
1 | 小説の文章とは |
2 | 書き手と語り手/作者と読み手 |
3 | 現代の散文と小説の成り立ち |
4 | 落語について |
5 | 地の文と会話文1 |
6 | 地の文と会話文2 |
7 | 人称について1 |
8 | 人称について2 |
9 | 日記について |
10 | 手記について |
11 | 短編小説を読む1 |
12 | 短編小説を読む2 |
13 | 短編小説を読む3 |
14 | 短編小説を読む4 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で紹介した本、作品をできるだけ読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内で指示する提出物(2〜3回)(60%) リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
授業計画は、進捗に応じて多少変動すると思います。授業で読む作品とワークショップの内容については、受講生の興味や人数など踏まえて決定します。