日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AU313
Theme・Subtitle ジェンダー論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PCW2800
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Starting with the realization that gender, which is a social and cultural construct, dwells in the fine details of life, we will provide students with an opportunity to expand their thinking on gender diversity and human diversity.

【Course Contents】

This course’s lecturer is actually someone who changed his sex from female to male and became male on official Japanese census records (in the family register). Therefore, he has experienced not only a physical transition, but also the transition of gender itself. How did he change in the eyes of society from when he was a woman to when he became a man? What are the differences between a man's world and a woman’s world and which aspects are the same? The intention is for each lecture to be a rare experience-based lesson about gender.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 多様な性ついて 
2 性別の習得について 
3 性別違和感について 
4 性の変更について 
5 社会がつくる性について 
6 宗教と性的少数者について
7 デートDVについて/前半の補足
8 法的性別について 
9 性別変更特例法について 
10 特例法要件から外れる当事者について
11 性同一性障害の現状について 
12 ドキュメンタリー作品の解説と視聴(1)
13 ドキュメンタリー作品の解説と視聴(2)
14 今後の課題と展望について

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

基本はテキストの精読。参考文献,色々な媒体の作品や資料については毎回紹介する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 コメントカード提出回数(30%)
私語などの授業態度(10%)
備考 (Notes)
コメントカード上の成りすまし,私語には特に厳しい。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 針間克己他 『性同一性障害って何?』増補改訂版 緑風出版  2011 9784846111014

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 南野智恵子他 『性同一性障害の医療と法』 メディカ出版  2013

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

詳細は授業内・Canvas LMS等で事前に伝える。

【注意事項 / Notice】