日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU313/AU313AU313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェンダー論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Starting with the realization that gender, which is a social and cultural construct, dwells in the fine details of life, we will provide students with an opportunity to expand their thinking on gender diversity and human diversity.
This course’s lecturer is actually someone who changed his sex from female to male and became male on official Japanese census records (in the family register). Therefore, he has experienced not only a physical transition, but also the transition of gender itself. How did he change in the eyes of society from when he was a woman to when he became a man? What are the differences between a man's world and a woman’s world and which aspects are the same? The intention is for each lecture to be a rare experience-based lesson about gender.
1 | 多様な性ついて |
2 | 性別の習得について |
3 | 性別違和感について |
4 | 性の変更について |
5 | 社会がつくる性について |
6 | 宗教と性的少数者について |
7 | デートDVについて/前半の補足 |
8 | 法的性別について |
9 | 性別変更特例法について |
10 | 特例法要件から外れる当事者について |
11 | 性同一性障害の現状について |
12 | ドキュメンタリー作品の解説と視聴(1) |
13 | ドキュメンタリー作品の解説と視聴(2) |
14 | 今後の課題と展望について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基本はテキストの精読。参考文献,色々な媒体の作品や資料については毎回紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード提出回数(30%) 私語などの授業態度(10%) |
備考 (Notes) | ||
コメントカード上の成りすまし,私語には特に厳しい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 針間克己他 | 『性同一性障害って何?』増補改訂版 | 緑風出版 | 2011 | 9784846111014 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南野智恵子他 | 『性同一性障害の医療と法』 | メディカ出版 | 2013 |
詳細は授業内・Canvas LMS等で事前に伝える。
社会的・文化的「性」であるジェンダーが生活の細部に宿るという気付きを始点とし,性の多様性,人間の多様性について考えを拡げる機会を提供する。
Starting with the realization that gender, which is a social and cultural construct, dwells in the fine details of life, we will provide students with an opportunity to expand their thinking on gender diversity and human diversity.
講師は実際に女から男に性別移行し,戸籍上も男になった者で,肉体だけではなくジェンダーそのものも移行する体験をした。身体が女であった時と男になった時,社会の眼はどう変わったか。女の世界と男の世界はどう違い,どう同じなのか。毎回が性別についての希有な体験授業であるような講義にしていきたい。
This course’s lecturer is actually someone who changed his sex from female to male and became male on official Japanese census records (in the family register). Therefore, he has experienced not only a physical transition, but also the transition of gender itself. How did he change in the eyes of society from when he was a woman to when he became a man? What are the differences between a man's world and a woman’s world and which aspects are the same? The intention is for each lecture to be a rare experience-based lesson about gender.
1 | 多様な性ついて |
2 | 性別の習得について |
3 | 性別違和感について |
4 | 性の変更について |
5 | 社会がつくる性について |
6 | 宗教と性的少数者について |
7 | デートDVについて/前半の補足 |
8 | 法的性別について |
9 | 性別変更特例法について |
10 | 特例法要件から外れる当事者について |
11 | 性同一性障害の現状について |
12 | ドキュメンタリー作品の解説と視聴(1) |
13 | ドキュメンタリー作品の解説と視聴(2) |
14 | 今後の課題と展望について |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
基本はテキストの精読。参考文献,色々な媒体の作品や資料については毎回紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード提出回数(30%) 私語などの授業態度(10%) |
備考 (Notes) | ||
コメントカード上の成りすまし,私語には特に厳しい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 針間克己他 | 『性同一性障害って何?』増補改訂版 | 緑風出版 | 2011 | 9784846111014 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南野智恵子他 | 『性同一性障害の医療と法』 | メディカ出版 | 2013 |
詳細は授業内・Canvas LMS等で事前に伝える。