日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AU314
Theme・Subtitle 広告文芸論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
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Credits 2
Course Number PCW2800
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:150人/ Capacity:150)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The explosive growth and proliferation of the Internet and electronic media has brought the presence of books and magazines into a phase of decline. This has forced publishers to change their work styles. On the other hand, at the base of book and magazine making is the idea of 'editing'. And in this, there is an intrinsic strength that will be not be affected by changes in the media environment. Our goal is to acquire a sense of editing that can be applied not only to publishing, but also to their work and social lives.

【Course Contents】

Throughout each lesson, we will examine the overall picture and the essence of the publishing business from various angles. Publishing is both a business and a cultural creation, and many publishers struggle to reconcile the two. While the focus will be on the editorial work that is at the heart of publishing practice, the course will also deepen our understanding of the historical and social meaning of publishing.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション――編集・販売・広告の各観点から、出版という事業の内実とその広がりを確認します。また、授業の進め方を示します。
2 出版の現在――出版業界の現状を多面的に検証します。さらに、本作りのプロセス、流通の仕組み、出版広告の考え方を紹介します。
3 著作権の考え方――各種原稿を作成する上で、著作権に関する知識は欠かせません。
4 コンテンツとは何か――出版界にも浸透してきた「コンテンツ」という新しい概念を紹介します。それが、出版業界に与えた、そしていまも与え続けている影響を見ていきます。
5 出版と販売・広告――本の流通形態とその現状を確認します。加えて、出版広告の考え方や方法、その効果について説明します。
6 編集者は何をしているか①:総論――編集者の仕事の全体像を示します。企画立案、原稿依頼、原稿整理、校正、タイトル・帯文の作成、装丁の検討、販売戦略などについて説明します。
7 編集者は何をしているか②:書籍編――書籍を編集するプロセスを詳しく見ていきます。単行本、文庫、新書、全集(巻数もの)、それぞれについて解説します。
8 編集者は何をしているか③:雑誌編――雑誌を編集するプロセスを詳しく見ていきます。月刊誌、週刊誌、ムック、それぞれについて解説します。
9 企画の立て方・企画書の作り方①――編集的思考法を実践します。企画を作る上で重要な要素を確認し、魅力的・効果的な企画書作りへの導入を行います。
10 企画の立て方・企画書の作り方②――編集的思考法を実践します。企画を作る上で重要な要素を確認し、魅力的・効果的な企画書作りへの導入を行います。
11 ベスト・セラー研究――大きな社会現象となったベスト・セラーを取り上げ、その特色や影響について見ていきます。また、ロング・セラーについても言及します。
12 出版社研究①――日本の特徴・特色のある出版社を取り上げ、創業の経緯とその後の展開を見ていきます。そうすることで、日本の出版文化についての理解を深めます。
13 出版社研究②――日本の特徴・特色のある出版社を取り上げ、創業の経緯とその後の展開を見ていきます。
14 メディア論と編集的思考法――メディアの中の出版という視点で、出版の過去・現在・未来を眺め渡します。さらに、編集という思考態度のさまざまな応用について考えます。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

推薦図書の参照。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(最終授業時に提出)(40%)
リアクション・ペーパー(30%)
授業内の提出物(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】