日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU324/AU324AU324 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
死生論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. To understand contemporary social issues related to life and death and the practice of thanatology in response to these issues.
2. To establish one's own attitude through mutual exchange of opinions on various contemporary philosophical problems.
3. To understand the significance of thinking about life and death on one's own, and to develop the ability to create and address questions on one's own.
Solving social problems that have arisen with the development of technology and globalization is an example of how philosophy and ethics can be a "useful discipline for the world" in the modern era.
However, solving social problems does not mean applying traditional values and universal ethical principles to reality and revealing the right attitudes, but rather considering how diverse individuals can guide their decisions in a reality where such criteria themselves cannot function, and creating an environment in which they can do so.
In this class we will review the practice of thanatology, which is an interdisciplinary approach to the various issues of life and death that have emerged as social problems of our time. In doing so, we will examine the significance of thinking about death in the modern age and cultivate each participant's ability to think about his or her own life and death.
1 | 死生学とは何か? |
2 | 様々な死生観(世界観に基づく価値観と行動指針) |
3 | 自らの死生観を反省する(日常の生と死) |
4 | 合理的な死生観(科学とパスカル) |
5 | なぜ人を殺してはいけないか?(エピクロスの快楽主義) |
6 | 殺人軽犯罪説をめぐる議論 |
7 | 現代の死の実態(死生観形成とライフサイクル) |
8 | 現代の死の語り(飼い慣らされた死とタブー視される死) |
9 | 文明のなかの老いと死 |
10 | 生と死の意思決定(医療倫理と医療従事者ー患者関係) |
11 | ケアと生きがい(正義の倫理とケアの倫理) |
12 | 自殺と社会(統合、規制、スティグマ、役割期待) |
13 | 自殺の哲学(なぜ自殺してはいけないのか?) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で扱う資料を事前、事後に確認すること。毎回与えられる課題・コメント提出のために、講義の復習と必要な情報を収集して、自らの意見を構築すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のコメント提出(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
各回のコメントは講義後にCanvas LMSから提出。2/3 以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料は講義内で適宜紹介し、一部PDF等で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩崎大 | 『スマホと哲学』 | 春風社 | 2021 | 9784861107368 |
2 | 岩崎大 | 『死生学ー死の隠蔽から自己確信へー』 | 春風社 | 2015 | 9784861104381 |
その他 (Others) | |||||
各回のテーマに関わる参考文献は講義内で紹介します。 |
哲学の初学者でも問題ありません。死に関わる内容を扱い、自身の考えについても記載していただくので、学生の状況によっては心理的負担を感じる可能性もあります。
Power Pointを用いた講義形式で行うが、思考する能力を養うために、講義中に提示する課題に対する回答や対話を求める。「Canvas LMS」を使用して毎回期日までに課題・コメントの提出等を行う。その内容について、次回の講義でフィードバックを行う。
①生と死に関する現代の社会的課題と、それに応じる死生学の実践を理解する。
②哲学的問題を抱える現代の諸現場について、意見交換を通じて自分なりの態度を確立する。
③現代において生と死を自ら考えることの意義を理解し、自ら問いを立て、それに取り組むための能力を養う。
1. To understand contemporary social issues related to life and death and the practice of thanatology in response to these issues.
2. To establish one's own attitude through mutual exchange of opinions on various contemporary philosophical problems.
3. To understand the significance of thinking about life and death on one's own, and to develop the ability to create and address questions on one's own.
現代において、哲学・倫理学が「世の中の役に立つ学問」であることを明示する代表的な例が、テクノロジーやグローバリゼーションの発展に伴って発生した社会的課題を解決することである。ただし課題の解決とは、伝統的な価値観や普遍的な倫理原則を現実に適用させて正しい態度選択を明らかにすることではなく、むしろそうした基準自体が機能不全に陥るような現実を前に、多様な個人がそれぞれどのようにして自らの決断を導くことができるかを考えること、また、その環境を構築することにある。
本講義では、現代の社会的課題として顕現する生と死の諸問題に学際的に応じる死生学の実践を概観しながら、現代において死を考えることの意義を検討し、受講者それぞれが自らの生と死に向き合うための能力を養っていく。
Solving social problems that have arisen with the development of technology and globalization is an example of how philosophy and ethics can be a "useful discipline for the world" in the modern era.
However, solving social problems does not mean applying traditional values and universal ethical principles to reality and revealing the right attitudes, but rather considering how diverse individuals can guide their decisions in a reality where such criteria themselves cannot function, and creating an environment in which they can do so.
In this class we will review the practice of thanatology, which is an interdisciplinary approach to the various issues of life and death that have emerged as social problems of our time. In doing so, we will examine the significance of thinking about death in the modern age and cultivate each participant's ability to think about his or her own life and death.
1 | 死生学とは何か? |
2 | 様々な死生観(世界観に基づく価値観と行動指針) |
3 | 自らの死生観を反省する(日常の生と死) |
4 | 合理的な死生観(科学とパスカル) |
5 | なぜ人を殺してはいけないか?(エピクロスの快楽主義) |
6 | 殺人軽犯罪説をめぐる議論 |
7 | 現代の死の実態(死生観形成とライフサイクル) |
8 | 現代の死の語り(飼い慣らされた死とタブー視される死) |
9 | 文明のなかの老いと死 |
10 | 生と死の意思決定(医療倫理と医療従事者ー患者関係) |
11 | ケアと生きがい(正義の倫理とケアの倫理) |
12 | 自殺と社会(統合、規制、スティグマ、役割期待) |
13 | 自殺の哲学(なぜ自殺してはいけないのか?) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で扱う資料を事前、事後に確認すること。毎回与えられる課題・コメント提出のために、講義の復習と必要な情報を収集して、自らの意見を構築すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
各回のコメント提出(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
各回のコメントは講義後にCanvas LMSから提出。2/3 以上の出席をしていない場合は 単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
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資料は講義内で適宜紹介し、一部PDF等で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 岩崎大 | 『スマホと哲学』 | 春風社 | 2021 | 9784861107368 |
2 | 岩崎大 | 『死生学ー死の隠蔽から自己確信へー』 | 春風社 | 2015 | 9784861104381 |
その他 (Others) | |||||
各回のテーマに関わる参考文献は講義内で紹介します。 |
哲学の初学者でも問題ありません。死に関わる内容を扱い、自身の考えについても記載していただくので、学生の状況によっては心理的負担を感じる可能性もあります。
Power Pointを用いた講義形式で行うが、思考する能力を養うために、講義中に提示する課題に対する回答や対話を求める。「Canvas LMS」を使用して毎回期日までに課題・コメントの提出等を行う。その内容について、次回の講義でフィードバックを行う。