日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AU368/AU368AU368 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中欧文学のカタチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to deepen students' understanding of the culture of Central Europe, through the appreciation of works in different genres, such as plays, novels, essays, and films. At the same time, students will learn how to read and critique texts, with the aim of acquiring skills that can be applied to other areas of study.
This class will begin with an overview of the basic notions of Central European culture with reference to Milan Kundera's essay on Central Europe. Next, specific authors and works will be discussed. The class will be conducted based on a sequence of “lecture,” “reading and discussion,” and “feedback -lecture,” and will be interactive, reflecting the opinions of the students as needed. In reading works, we will examine also rhetorical concepts such as metaphor, metonymy, and irony.
1 | イントロダクション 「誘拐された西欧、あるいは中欧の悲劇」(講義) |
2 | カレル・チャペックの文学世界 「ロボット」あるいは相対主義(講義) |
3 | 戯曲『白い病』を読む(講義+ディスカッション) |
4 | 戯曲『白い病』を語る 疫病と戦争(講義) |
5 | ミラン・クンデラの世界 アイロニーと小説の関係(講義) |
6 | 映画「存在の耐えられない軽さ」(鑑賞) |
7 | 『存在の耐えられない軽さ』を読む(講義+ディスカッション) |
8 | クンデラ小説における比喩、あるいは翻訳の問題(講義) |
9 | 映画「ひなぎく」(鑑賞) |
10 | 映画「ひなぎく」を語る 社会主義とモード(講義+ディスカッション) |
11 | オルガ・トカルチュクの世界(講義) |
12 | トカルチュクを語る エコクリティシズムと叙述の問題(講義+ディスカッション) |
13 | 中欧における日本、日本における中欧 アンナ・ツィマ『シブヤで目覚めて』を読む(講義) |
14 | 中欧文学について、今一度 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指示された課題を読み、コメントなどを用意しておくこと(各回約2時間)。授業後の課題を行なうこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に指示した提出物(40%) リアクションペーパー(19%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | カレル・チャペック | 『白い病』 | 岩波書店 | 2020 | 4003277430 |
2 | ミラン・クンデラ | 『存在の耐えられない軽さ』 | 集英社 | 1998 | 4087603512 |
3 | オルガ・トカルチュク | 『昼の家、夜の家』 | 白水社 | 2010 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部賢一 | 『翻訳とパラテクスト』 | 人文書院 | 2024 | |
2 | ミラン・クンデラ | 『誘拐された西欧、あるいは中欧の悲劇』 | 集英社 | 2024 | |
3 | オルガ・トカルチュク | 『優しい語り手』 | 岩波書店 | 2021 | |
4 | オルガ・アンナ・ツィマトカルチュク | 『シブヤで目覚めて』 | 河出書房新社 | 2021 |
特になし。
資料の配布、授業時に課題を提出などにCanvas LMSを使用するため、授業にPC、タブレットを持参することが望ましい。
中欧の文化について、戯曲、小説、評論、映画など異なるジャンルの作品鑑賞を通して理解を深める目的とする。並行して、テクストの読み方、批評の方法も学び、他の領域への応用可能性も身につけることを目的とする。
This course aims to deepen students' understanding of the culture of Central Europe, through the appreciation of works in different genres, such as plays, novels, essays, and films. At the same time, students will learn how to read and critique texts, with the aim of acquiring skills that can be applied to other areas of study.
まず、チェコやポーランドを中心とする中欧の文化について、ミラン・クンデラによる「中欧論」の議論を参照しつつ、基本的な流れを概観する。次いで、特定の作家・作品を取り上げ、歴史的、文学的な文脈や特徴を解説し、理解を深める。「解説(講義)」→「作品鑑賞(読解・ディスカッション)」→「フィードバック(講義)」という構成を軸として授業を進め、履修者の意見などを随時反映させながら、双方向的な授業を進めていく予定。作品読解にあたっては、メタファー、メトニミー、アイロニーといった修辞上の基本概念を確認しつつ、それぞれの歴史的文脈も考慮する点を意識づける。
This class will begin with an overview of the basic notions of Central European culture with reference to Milan Kundera's essay on Central Europe. Next, specific authors and works will be discussed. The class will be conducted based on a sequence of “lecture,” “reading and discussion,” and “feedback -lecture,” and will be interactive, reflecting the opinions of the students as needed. In reading works, we will examine also rhetorical concepts such as metaphor, metonymy, and irony.
1 | イントロダクション 「誘拐された西欧、あるいは中欧の悲劇」(講義) |
2 | カレル・チャペックの文学世界 「ロボット」あるいは相対主義(講義) |
3 | 戯曲『白い病』を読む(講義+ディスカッション) |
4 | 戯曲『白い病』を語る 疫病と戦争(講義) |
5 | ミラン・クンデラの世界 アイロニーと小説の関係(講義) |
6 | 映画「存在の耐えられない軽さ」(鑑賞) |
7 | 『存在の耐えられない軽さ』を読む(講義+ディスカッション) |
8 | クンデラ小説における比喩、あるいは翻訳の問題(講義) |
9 | 映画「ひなぎく」(鑑賞) |
10 | 映画「ひなぎく」を語る 社会主義とモード(講義+ディスカッション) |
11 | オルガ・トカルチュクの世界(講義) |
12 | トカルチュクを語る エコクリティシズムと叙述の問題(講義+ディスカッション) |
13 | 中欧における日本、日本における中欧 アンナ・ツィマ『シブヤで目覚めて』を読む(講義) |
14 | 中欧文学について、今一度 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指示された課題を読み、コメントなどを用意しておくこと(各回約2時間)。授業後の課題を行なうこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に指示した提出物(40%) リアクションペーパー(19%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | カレル・チャペック | 『白い病』 | 岩波書店 | 2020 | 4003277430 |
2 | ミラン・クンデラ | 『存在の耐えられない軽さ』 | 集英社 | 1998 | 4087603512 |
3 | オルガ・トカルチュク | 『昼の家、夜の家』 | 白水社 | 2010 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部賢一 | 『翻訳とパラテクスト』 | 人文書院 | 2024 | |
2 | ミラン・クンデラ | 『誘拐された西欧、あるいは中欧の悲劇』 | 集英社 | 2024 | |
3 | オルガ・トカルチュク | 『優しい語り手』 | 岩波書店 | 2021 | |
4 | オルガ・アンナ・ツィマトカルチュク | 『シブヤで目覚めて』 | 河出書房新社 | 2021 |
特になし。
資料の配布、授業時に課題を提出などにCanvas LMSを使用するため、授業にPC、タブレットを持参することが望ましい。