日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT001/BT001BT001 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS1000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This compulsory course is one of the “introductory courses” in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. Series of lecture covers basic theory and representative issues in business management, with an emphasis on the 4 fields in the College of Business (management, marketing, accounting & finance, and communication).
Students will study foundational subjects in business management for learning business administration. There will be an emphasis on the 4 fields in the College of Business (management, marketing, accounting & finance, and communication). This course will give students an understanding of basic business activities, and deal with several theories in fields such as business strategy, business organization, business administration, and business finance. Students will learn about familiar topics related to business management and conduct case studies of actual corporations while studying typical theories of business management.
The lectures will be conducted online by four instructors.
Questions will be accepted in class and on the Canvas LMS bulletin board as needed. Some questions will be answered individually, while others will be answered at the beginning of the next session.
Students are required to attend lectures while referring to the appropriate sections of the textbook.
Slides and other materials will not be distributed, so students are required to attend lectures while referring to the textbook.
1 | オリエンテーション |
2 | 経営,企業,経営学 |
3 | 企業の役割、企業のさまざまな活動 |
4 | マーケティングの基礎知識 |
5 | 人事と職場における人間 |
6 | 財務と会計、システムとIT |
7 | 企業形態と株式会社 |
8 | 企業の目的と社会的意義、社会との関わり |
9 | 経営の国際化 |
10 | 企業のイノベーション |
11 | 企業における生産活動 |
12 | 企業のトップ・マネジメント |
13 | 日本企業のガバナンス改革とステイクホルダー |
14 | 全体の振り返りとコンセントレーションの説明 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義の指示に従って予習・復習を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト、レポートなどを4人の担当教員別に行う(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 立教大学経営学部編 | 『経営学入門』 | 新世社 | 2023 | 9784883843664 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて随時紹介する。 |
オンラインでの受講となるので、パソコンと通信環境の準備が必須となる。
この科目は、経営学部経営学科および国際経営学科の教育課程における「導入期」の科目の1つであり、必修科目である。経営学部の4分野(マネジメント、マーケティング、アカウンティング&ファイナンス、コミュニケーション)を念頭に置き、経営学の基礎理論と代表的な問題を講義する。
This compulsory course is one of the “introductory courses” in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. Series of lecture covers basic theory and representative issues in business management, with an emphasis on the 4 fields in the College of Business (management, marketing, accounting & finance, and communication).
経営学部の4分野(マネジメント、マーケティング、アカウンティング&ファイナンス、コミュニケーション)を念頭に置いて、企業経営を学んでいくために最も基礎的な科目である経営学を学んでいく。その際、企業の基本的な活動について理解したうえで、経営戦略、経営組織、経営管理、経営財務などの諸理論の基礎を扱う。
講義にあたっては、経営に関する身近なトピックスや企業の具体的なケースを学びながら、経営学の代表的な理論を学習する。
なお、この講義は4人の担当教員により、オンラインで実施される。
質問は、随時授業内と Canvas LMSの掲示板で受け付ける。回答は、個別に応答する場合と、次回講義冒頭などで回答する場合がある。
講義はテキストの該当箇所を参照しながらの受講が必須となる。
掲示するスライドや資料などの配布は行わないので、必ずテキストを参照しながら受講すること。
Students will study foundational subjects in business management for learning business administration. There will be an emphasis on the 4 fields in the College of Business (management, marketing, accounting & finance, and communication). This course will give students an understanding of basic business activities, and deal with several theories in fields such as business strategy, business organization, business administration, and business finance. Students will learn about familiar topics related to business management and conduct case studies of actual corporations while studying typical theories of business management.
The lectures will be conducted online by four instructors.
Questions will be accepted in class and on the Canvas LMS bulletin board as needed. Some questions will be answered individually, while others will be answered at the beginning of the next session.
Students are required to attend lectures while referring to the appropriate sections of the textbook.
Slides and other materials will not be distributed, so students are required to attend lectures while referring to the textbook.
1 | オリエンテーション |
2 | 経営,企業,経営学 |
3 | 企業の役割、企業のさまざまな活動 |
4 | マーケティングの基礎知識 |
5 | 人事と職場における人間 |
6 | 財務と会計、システムとIT |
7 | 企業形態と株式会社 |
8 | 企業の目的と社会的意義、社会との関わり |
9 | 経営の国際化 |
10 | 企業のイノベーション |
11 | 企業における生産活動 |
12 | 企業のトップ・マネジメント |
13 | 日本企業のガバナンス改革とステイクホルダー |
14 | 全体の振り返りとコンセントレーションの説明 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義の指示に従って予習・復習を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト、レポートなどを4人の担当教員別に行う(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 立教大学経営学部編 | 『経営学入門』 | 新世社 | 2023 | 9784883843664 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて随時紹介する。 |
オンラインでの受講となるので、パソコンと通信環境の準備が必須となる。