日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Business
Course Code BT005
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
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Credits 2
Course Number BUS1000
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This compulsory course is an “introductory course” included in the curricula of the Department of Business as well as the Department of Global Business in the College of Business. The goal is for students to gain an understanding the basics of economics, specifically microeconomics, in order to develop a base for learning in the development and completion phases. Tangible goals for students include understanding technical terms in economics, understanding the structure of economies, and understanding situations when markets do not function well.

【Course Contents】

Students will study the foundations of microeconomics. Students will study the behaviours of consumers and corporations, with a focus on how consumers think about their consumption behaviour, and how corporations decide on production volume, as well as supply and demand, and price determination mechanisms. Students will study failures in markets with an understanding of these mechanisms. The class will use graphs and mathematical expressions, but no high-level math will be used. Details will be explained in class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 経済学概要
2 市場の理論
3 消費者行動の理論
4 価格・所得の変化と最適消費点
5 市場の需要曲線
6 生産の理論
7 利潤最大化
8 供給曲線
9 完全競争市場
10 均衡分析の応用
11 余剰分析
12 独占
13 外部効果と情報の非対称性
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習は教科書を読むこと。復習は、教科書や配布資料で内容を理解し、課題に取り組むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 複数回(3回以上)の授業内提出物(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 柴田舞 『初めて学ぶミクロ経済学』 新世社 2023 9784883843633

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

本講義はオンライン形式で実施する。各自PCを準備すること。

【その他 / Others】

授業動画および資料はCanvas LMSで配信する。
コンテンツは毎週木曜日1限の時間に配信する。

【注意事項 / Notice】